Dosavadní bariéry nestačí. Brněnští vědci zkoumají, jak lépe chránit ptáky a netopýry před auty

25. březen 2024

Podle kvalifikovaných odhadů více než 10 % ptáků a netopýrů hyne na silnicích. Důvodem je srážka s projíždějícím autem nebo sražení proudem vzduchu, který vozidlo rozvíří. Dosavadní bariéry u frekventovaných komunikací se ukazují jako nedostatečné. Výzkumníci z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity se proto pokusí navrhnout efektivní ochranné stěny podél silnic.

Jak vysvětluje hlavní řešitel projektu Tomáš Bartonička, bude tomu předcházet pečlivé zkoumání reakcí ptáků a netopýrů v blízkosti bariér. „Předpokládáme, že zvířata zvýší letovou výšku, ale některá ji po překonání té stěny opět sníží. Zajímá nás, jak významná část těch přeletujících zvířat toto chování  bude provádět,“ líčí první fázi výzkumu badatel. Pak se také zaměří na nález rizikových území, která zapracují do elektronické mapy. Už teď je ale jasné, že stejně nebezpečné jsou dálnice i sinice nižších tříd. Důležité je, jak hustý je tam provoz, jak rychle tam auta jezdí a jak vypadá okolní krajina. 

Své výzkumy budou brněnští vědci provádět ve spolupráci s německými kolegy. Zatímco v Česku se totiž využívají protihlukové stěny i tam, kde si postavení bariér žádá ochrana přírody, v Německu existují ochranné stěny z různých materiálů, plné nebo zhotovené z pletiva. Nicméně ani tam zatím nebylo ověřeno, jak svoji funkci plní.

Dalším partnerem badatelů je Ředitelství silnic a dálnic. „V průběhu toho tříletého projektu dojde ve spolupráci s jejich projektanty k přípravě technických dokumentací. V ideálním případě tak, aby se mohly stát součástí dnes plánovaných staveb a jejich stavební dokumentace,“ doufá Bartonička.

Kdy budou k dispozici první výsledky projektu? A kde na jižní Moravě hyne nejvíce létajících obratlovců? Poslechněte si rozhovor s Tomášem Bartoničkou!

Spustit audio

Související