Silničáři zkoušejí, jak při stavbě tunelu zastavit auta na velkém městském okruhu v Brně

Kvůli stavbě tramvajového tunelu v údolí Svratky budou muset silničáři brzy několikrát denně zastavovat dopravu na přilehlé části velkého městského okruhu. Dnes zkoušeli, jak to nejlépe udělat.

Naostro bude třeba silnici od června zavírat dvakrát denně ve všední dny a třikrát denně o víkendu. A bude to tak až do konce roku, aby nikoho neohrozily chystané odstřely skály.

Na Veslařské si v malém vyzkoušeli, jak to bude vypadat, když místo po velkém městském okruhu pojedou auta tudy.

Známé jsou i konkrétní časy: v pracovních dnech mezi 11.00 a 13.00 a od 18.30 do 20.30, o víkendech od 9.00, 13.00 a 17.00. Ty se mohou měnit a krátit podle aktuální situace, řidiči by si na ně ale měli zvyknout.

Omezení se týkají úseku mezi tunelem Hlinky u tramvajové smyčky Pisárky a Kamenomlýnským mostem, tedy místem, kde v současné době při jízdě od Králova Pole končí čtyřproudá část vozovky.

Je jasné, že se problémy promítnou na navazující silnice. Otočné dopravní značky navedou řidiče přes Veslařskou ulici, která změnu „schytá“ nejvíce.

A právě značky, semafory, závory a další změny si dnes silničáři vyzkoušeli. Podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Davida Fialy je bylo potřeba otestovat ve skutečném provozu.

Poprvé, zatím na zkoušku

„Dnes na stavbu jela těžká technika, tak jsme toho využili i pro zkoušku otočných dopravních značek i značení v tunelu. Kvůli odstřelům skály ještě dopravu nebylo nutné uzavírat, práce zatím probíhají uvnitř skály a okolí neohrožují,“ doplnil Fiala.

I když je sobotní doprava slabší, uzavírka ji citelně zasáhla. Trpělivost museli mít nejen řidiči, ale taky cyklisté a chodci i běžci na cestě kolem silnic. Omezení také vyprázdnilo tunel Hlinky, který bude v době uzavírek neprůjezdný.

Prázdný tunel Hlinky v Brně. Zatím na zkoušku, od června kvůli stavbě několikrát denně pravidlo.

Silničáři a zástupci radnice odhalili několik problematických míst, která ještě musejí vyřešit.

„Zkusíme ještě upravit signální plány na světelně řízených křižovatkách hlavně v Pisárecké a ve Veslařské ulici. Protože významné kolony se tvořily právě u křížení Veslařské a Kamenomlýnského mostu, kde je také semafor a otočné zákazové značky,“ uvedli zástupci magistrátu a brněnských silničářů, kteří na místě situaci kontrolovali.

Pozor, navigace může mást!

Správci stavby taky upozorňovali řidiče přímo na místě na další potíž. Na zavřený Kamenomlýnský most totiž po konci zkušebního odklonu dopravy vjelo několik aut.

„Tady je to zavřené? Nás sem navedla navigace,“ divili se šoféři. Od techniků na místě dostali radu, ať příště pozorně sledují měnící se zákazové značky a ne jen navigaci, která neumí na změny provozu reagovat v reálném čase, ale až se zpožděním.

Stavba potrvá do roku 2024

Stavba velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici v Brně má dokončit rozšíření komunikace v této části města na dva pruhy v každém směru.

Úprava přijde na více než dvě miliardy korun. Její součástí je přeložení současné tramvajové trati do tunelu, na jejím místě vunikne nová část silnice.

Práce mají trvat do léta 2024, většina jich bude ale za provozu na současné silnici. Tramvaje už nyní mají v místě stavby výluku.

autoři: Tomáš Kremr , Miloš Šenkýř | zdroj: Český rozhlas Brno
Spustit audio

Související