Dopravní stavby 2023: oprava mostu Otakara Ševčíka, práce na městském okruhu, přestavby křižovatek v kraji

Zhruba za dva týdny by mělo v Brně začít dopravní omezení na mostu v ulici Otakara Ševčíka. V jeho okolí se dělníci pohybují od konce podzimu, uzavírky ale mají začít platit v půlce ledna. Dělníci budou velmi vytížený most přes Ostravskou ulici opravovat po polovinách dva roky. Jaké další dopravní stavby se na jihu Moravy tento rok očekávají?

Čtěte také

Nejvíc prací se bude tento rok soustředit v Brně na velkém městském okruhu. Na jaře (zřejmě v dubnu) by měl začít fungovat tramvajový tunel ve skále pod Wilsonovým lesem podél Žabovřeské ulice. Takže se vrátí provoz do Bystrce přes Pisárky, kde zároveň začne stavba nové vratné tramvajové smyčky. Silničáři díky tomu začnou pracovat na stavbě samotného tahu pro auta. To potrvá do konce roku 2024. Stejně jako stavba okruhu na Tomkově náměstí. Tam se letos na jaře očekává, že silničáři zprovozní jednu půlku nového mostu a převedou na něj dopravu.

Šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala připomíná, že ani na jedné z obou částí okruhu nečeká řidiče žádné větší dlouhodobé omezení, než které platí nyní. „Obě ty stavby budou v režimu jako nyní, to znamená Tomkovo náměstí a Rokytova dva jízdní pásy v každém směru, nicméně v lednu budou v řádech dnů omezení spojená s převáděním dopravy, budováním provizorních napojení proto, aby se otevřela další část staveniště.“

Čtěte také

Pravděpodobně v dubnu začne i přestavba části okruhu u výstaviště v Bauerově ulici kvůli napojení na budoucí víceúčelovou halu. Zaniknou taky přechody pro chodce směrem od výstaviště ke koupališti Riviéra, nahradí je lávky. Dopravní omezení bude spojené se stavbou protipovodňových opatření podél řeky Svratky v ulici Poříčí. Na podzim by v Brně mohla začít ražba průzkumných štol pro tunel pod sídlištěm Vinohrady, kudy povede další úsek okruhu.

Další pruhy na dálnici

Mělo by začít i očekávané rozšíření dálnice D1 u Brna na šest pruhů. Výběrové řízení na stavební firmu má skončit v závěru ledna. Rozšíření se zatím týká úseku mezi sjezdy k Vídeňské ulici a k dálnici D2.

Silničáři chtějí přestavbu za asi jednu a čtvrt miliardy korun zhruba z půlky zaplatit z evropských dotací, které jsou určené na civilní i vojenskou infrastrukturu – zjednodušeně řešeno tak, aby byla evropská síť dálnic uzpůsobená pro to, aby po ní v případě potřeby mohla projíždět i vojenská technika.

Kde očekávat komplikace mimo krajské město

Do konce roku potrvá stavba obchvatu Čebína. Do letních prázdnin pak rekonstrukce silnice z Lechovic do Znojma. Zbývající úsek z Lechovic do Pohořelic přijde na řadu příští rok.

Čtěte také

Ještě letos je to pak přestavba několika křižovatek. Hned tři okružní vzniknou na hlavní silnici u Hodonína ve směru na Pánov, na křížení tahů 43 a 19 v Sebranicích a taky u Znojma, kde se u Kasáren odočuje na Citonice a Přímětice. Začne taky úprava křižovatky v centru Kunštátu, zvláštní odbočovací pruh vznikne u Křižanovic cestou ze Slavkova u Brna do Bučovic. A krátce ještě dálnice: bezpečnější připojovací pruhy mají do konce příštího roku přibýt na posledním nemodernizovaném sjezdu dálnice D46 u dinoparku ve Vyškově. Pokračuje taky stavba D55 z Moravského Písku do Bzence.

Práce na železnici

Letos si cestující vlaky po minulých výlukách trochu oddechnou. Správa železnic sice modernizuje trať ze Střelic do Zastávky u Brna pro elektrické vlaky, výluka tam ale začne příští rok. Přímo v Brně bude cestování ztěžovat poničený most u hlavního nádraží přes řeku Svratku. Regionální vlaky linky S3 teď dočasně jezdí přes Dolní nádraží. V pondělí 9. ledna se to zřejmě změní, začnou platit nové jízdní řády. Zatím nejsou veřejné.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související