S řečovou vadou má problém polovina předškolních dětí. Řešte vady včas, apeluje lékařka

25. březen 2024

Více než polovina předškolních dětí má problémy s řečí, pětina s grafomotorikou. Některé děti se dokonce potýkají s oběma problémy. Pouze necelá třetina předškoláků žádné problémy nemá a je na nástup do školy připravená. Vyplynulo to z dotazníku, který iniciovala lékařka a popularizátorka medicíny Jana Martincová. V průběhu února dotazník vyplnilo 2 128 rodičů.

Lékařka Jana Martincová

Martincová k tomu dodává, že ji vysoký počet dětí s problémy nezaskočil. Učitelé na neutěšenou situaci poukazují už léta. A co všechno děti při zápisech do škol neumějí? „Na prvním místě je výslovnost. Řečových vad u zápisů často učitelé uvádějí 50 %, ale měla jsem i lokalitu, kde je paní učitelka slyšela u 90 % dětí. Na druhém místě je potom to, že děti neumí hláskovat, neumí poznat hlásku na začátku nebo na konci slova nebo udělat rozklad toho slova,“ vypočítává Martincová. Problémem je také úzká slovní zásoba a neschopnost správně držet tužku.

Čtěte také

U velkého procenta dětí je také nedostatečně rozvinutá motorika. „Některé děti teprve v první třídě poprvé vidí švihadlo a jsou dokonce i takové, které za celé to předškolní období nemají doma míč. U jemné motoriky vázne stříhání a lepení,“ doplňuje lékařka. Proto na rodiče apeluje, aby u dětí nepodceňovali obratnost a trénovali s nimi nejen mozek, ale také je vedli ke cvičení. „Pohybová příprava (tedy hrubá motorika) patří do předškolního vzdělávání, stejně jako grafomotorika by měla být vývojově poskládána. Od hrubé motoriky se potom odvíjí i ta jemná a také psaní a kreslení.“

Kdy by se měl rodič obrátit na odborníka, aby mu s předškolní přípravou dítěte pomohl? A jaké důsledky může mít snaha nedostatky odstranit na poslední chvíli? Dozvíte se z rozhovoru s Janou Martincovou.

Spustit audio

Související