Že něco znám, neznamená, že to umím. Co by měl zohledňovat vzdělávací systém 21. století?
Letošní přijímací zkoušky na střední školy na sociálních sítích vyvolaly kritiku českého vzdělávacího systému. Lidé ve svých příspěvcích vycházeli jak z vlastních zkušeností, tak i ze zkušeností svých potomků. Kritika českého školství je mezi odbornou i laickou veřejností dlouhodobá.
V rozhovoru o českém školství 21. století expertka na zážitkovou pedagogiku Petra Drahanská zdůrazňuje, že současné nastavení českého vzdělávacího systému mělo ve své době obrovský smysl a bylo velmi funkční. „Dostat dítě do školy byla kdysi velká výsada a byla to v podstatě jediná možnost, jak se lidé mohli vzdělávat, jak mohli získat informace. Jenže problém nastal ve chvíli, kdy se ten systém zakotvil a přestal reagovat na změnu okolního světa. Protože dnes má v podstatě každý člověk informace v kapse v mobilu. A je tak přehlcen informacemi, že jestli mu opravdu něco neschází, tak jsou to právě ty informace,“ říká Drahanská.
Osobnostní rozvoj
MŠMT ve Strategii 2030+, tedy v klíčovém dokumentu pro rozvoj vzdělávací soustavy v České republice v období 2020 až 2030+, podle ní sice má adekvátní apely na to, kam by se české školství mělo posunout, v praxi to ale stále naráží na zásadní limity.
Čtěte také
„Pedagogové by měli žáky umět podpořit tak, aby se ve škole osobnostně a sociálně rozvíjeli. To jsou dovednosti, které sice ministerstvo školám předkládá, aby je do svých školních vzdělávacích programů zaváděly, ale zároveň nedává žádný nástroj, jak by to ta konkrétní škola měla dělat. A jak to pak má dělat konkrétní pedagog, který se v rámci svých vlastních studií připravoval na něco zcela jiného,“ doplňuje expertka na zážitkovou pedagogiku s tím, že na podporu zmíněného rozvoje žáků už samotné učení klasickým stylem, kdy pedagog stojí před tabulí, přednáší látku a žáci si zapisují poznámky, zkrátka nestačí.
Čtěte také
„Zároveň má ministerstvo ve strategii sice výzvu, aby školy redukovaly obsah učiva a více zaváděly do školních vzdělávacích programů práci s klíčovými kompetencemi a rozvoj sociálně-osobnostních dovedností, ale každý ředitel školy, včetně soukromé, je pak úplně napnutý, co se stane, když přijde inspekce a nebudou tam sedět výkazy, nebudou tam ty hodiny. Podle mě je tak v našem vzdělávání spousta takových momentů, na které si všichni hrajeme. Často mi to připomíná pohádku Císařovy nové šaty, kdy nikdo nechce nahlas říct, že císař je nahý. Ty změny se prostě nedají napasovat do starých škatulek a představ. Je potřeba změnit myšlení,“ upozorňuje Drahanská.
Co by měl vzdělávací systém 21. století zohledňovat? A nepomohla by českému školství větší pestrost? Expertky na zážitkovou pedagogiku Petry Drahanské se ptá Karolina Antlová. Poslechněte si podrobnosti v rozhovoru.
Související
-
Moderní škola, to není učitel s rákoskou, ale průvodce na společné cestě, míní učitel Pražák
„Přijímačky na střední školy jsou často mnohem podrobnější, tvrdší a náročnější, než co ukládá rámcový vzdělávací program,“ podotýká propagátor moderní výuky Daniel Pražák.
-
Nesázejte na cizí zápisky a soustřeďte se na příběhy, radí maturantům učitel dějepisu a občanky
Jak se maturuje z dějepisu nebo z humanitních věd? S učitelem na gymnáziu Adamem Vidnerem jsme probrali, jak taková maturita vypadá, jak se na ni připravit a co nedělat.
-
„Výsledky jsou srovnatelné s chybovostí člověka.“ AI opravuje některé matematické úlohy u přijímaček
Zatímco 90 tisíc žáků devátých tříd má přijímací zkoušky na střední školy za sebou, uchazeče, kteří se hlásí na víceletá gymnázia, přijímací zkoušky ještě čekají.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka