Ve škole bazírujeme na odpovědích a umění tvořit otázky zůstává v pozadí, myslí si pedagog Zajíček

9. říjen 2023

„Odpovědi se mění, ale otázky zůstávají,“ říká brněnský pedagog Stanislav Zajíček. Letos se stal jedním z finalistů ceny pro nejinspirativnějšího učitele Global Teacher Prize Czech Republic.

„Jednoduchý pohled do filozofie říká, že existují dokonce otázky, které jsou věčné. A řekl bych, že ve škole se většinou bazíruje na odpovědích, ale umění tvořit otázky zůstává poněkud v pozadí. A to je věc, která mě provokovala a provokuje, takže to mám jako pevnou součást své výuky,“ říká brněnský pedagog Stanislav Zajíček.

Čtěte také

Stanislav Zajíček byl dětským hercem i poslancem v parlamentu. Posledních 25 let vyučuje latinu a český jazyk a literaturu na Gymnáziu Matyáše Lercha v Brně. Své studenty vzdělává v rámci projektů – točí s nimi například rozhlasové hry nebo krátké filmy. Jeho hlas znají posluchači například z minisérie podcastu Buchty čtou o knížkách, které všichni známe, ale málokdo je skutečně četl.

Hlavním cílem jeho pedagogické činnosti je podle něj to, aby jeho studenti byli posléze schopni obstát v životě mimo školu. „Snažím se, aby studenti získali vědomí souvislostí, díky kterému budou umět posoudit danou věc a svou pozici vůči ní. A v neposlední řadě s tím souvisí i to, že člověk dokáže najít a naplnit svůj talent. To si myslím, že jsou dvě zásadní věci – objev, co v tobě je, a využij to pak k tomu, aby ses nenechal opít rohlíkem, abys rozeznal, co cenu má a co ne, za čím jít a co nechat běžet,“ dodává Zajíček.

pedagog Stanislav Zajíček

Jaká je dobře položená otázka? Jakou literaturu dnešní studenti vyhledávají? A co v současném českém školství pedagog Stanislav Zajíček vidí jako největší problém? Poslechněte si záznam rozhovoru.

Spustit audio

Související