Kdo postaví obchvat Blučiny? Ve hře jsou Dukovany i PPP projekt

Obyvatelé Blučiny na Brněnsku roky usilují o obchvat obce. Auta, která sjíždějí nebo najíždějí na blízkou dálnici D2, teď totiž jezdí přímo přes centrum. Tamní radnice sice vyřídila všechna nutná povolení, ale Jihomoravský kraj na stavbu nemá peníze. Hejtmanství proto nedávno oslovilo vedení jaderné elektrárny Dukovany. Krajští radní si myslí, že obchvat by mohl být součástí státního tendru na její dostavbu.

Čtěte také

„Je to trasa, kudy se bude převážet materiál v rámci stavby v Dukovanech, a v tomto smyslu jsme při konzultaci s generálním ředitelem jaderné elektrárny Dukovany upozorňovali a žádali, aby tato stavba byla zahrnutá do státní zakázky,“ zdůvodňuje jihomoravský radní Jiří Crha z ODS, proč by podle něj obec vzdálená padesát kilometrů od Dukovan měla mít nárok na přidružení ke státnímu tendru za 160 miliard korun.

Mohl by se tudy vozit materiál od dálnice D2 k D52, který je tak velký, že se nevejde na železnici. Silniční trasy má technicky připravit ministerstvo dopravy. Ale obchvat Blučiny v seznamu těchto silnic zatím není. „Ze Státního fondu dopravní infrastruktury se financuje příprava opatření, která mají usnadnit přepravu nadměrných nákladů pro jadernou elektrárnu. Vyplývá to z usnesení vlády. Stejné usnesení obsahuje i seznam těchto opatření a není možné ho z iniciativy ministerstva dopravy rozšiřovat,“ potvrdil mluvčí ministerstva Martin Brychta.

Ministerstvo naopak Jihomoravskému kraji spíš doporučilo, aby hledalo peníze v evropských fondech a připravovaných dotačních programech IROP. V nich ale podle radního Crhy nebude dost potřebných peněz. Existuje ale ještě jedna, nová možnost. „Máme, jak obec Blučina, tak přímo Jihomoravský kraj, krásnou nabídku od soukromé firmy, která by byla ochotná z vlastních finančních prostředků celou stavbu zabezpečit, s tím, že v následujících 20 až 30 letech by mohl Jihomoravský kraj tuto stavbu firmě splácet,“ říká starosta Blučiny Jan Šenkýř za KDU-ČSL, který se i prostřednictvím jihomoravských poslanců snaží o to, aby stavba obchvatu byla financovaná státem.

Čtěte také

Onou firmou, která se nabídla, je stavební společnost Eurovia, která má s takovými PPP projekty zkušenosti ze Slovenska, ale i Česka z dálnice D4. „Případná možnost zúčastnit se výběrového řízení a realizace obchvatu Blučiny je pro nás přirozeně zajímavá a dlouhodobě vývoj kolem této zakázky sledujeme. Víme o úsilí pana starosty Blučiny realizovat tuto stavbu. Je pravdou, že naši zástupci měli jednání s panem starostou Blučiny, kde ho naši zástupci seznámili s našimi zkušenostmi v oblasti PPP projektů, které by mohly být v případech, kdy je problematické financování z veřejných zdrojů, řešením. Každopádně se jednalo o teoretickou diskuzi, kdy se obě strany domluvily, že se pokusí prověřit možnosti takového typu financování právě tohoto projektu,“ odpovídá mluvčí firmy Iveta Štočková.

Krajský radní Crha dodává, že ještě nabídku firmy ve vedení kraje neprojednali. Kdo tedy víc než čtyřkilometrový obchvat zaplatí, jasné není. I přesto, že Blučina za posledních pět let zajistila potřebné pozemky a vyřídila všechna nutná povolení a projektové dokumentace. Hustá doprava ale obyvatele trápí dál. „Máme kancelář na úřadu, která je přímo v sousedství hlavní ulice. A dost často, při jakémkoliv jednání, ho lidé přeruší a ptají se: ‚Co to bylo?‘ A my to komentujeme slovy, že to byl kamion, který projel asi metr od radnice,“ stýská si starosta Šenkýř.

Podle něj nicméně Jihomoravský kraj mezitím nechává zpracovat studii na poslední přímou spojku obchvatu se silnicí vedoucí kolem sousedních Hrušovan u Brna směrem k dálnici D52. Zastupitelé kraje taky v rozpočtu na letošní rok vyčlenili 15 milionů korun na to, aby z trasy severního obchvatu Blučiny mohla energetická společnost EG.D přemístit stožáry vysokého napětí, které v části trasy budoucí silnici překáží. Kdy ovšem začne skutečná stavba papírově nachystané silnice, to zatím nikdo nedokáže říct.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související