Mezi Slavkovem a Blučinou nesmí projíždět kamiony nad 12 tun, zákaz si prosadilo sedm obcí

30. září 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Silničáři montují zákazové značky

Silničáři dnes nainstalovali dopravní značky zakazující kamionům průjezd mezi Slavkovem u Brna a Blučinou. Po silnici druhé třídy číslo 416 si řidiči často zkracovali cestu mezi dálnicemi D2 a D1 nebo hlavním tahem na Uherské Hradiště, aby se vyhnuli placení mýta.

Sedm obcí na trase za zákaz tranzitu bojovalo několik let – kvůli bezpečnosti i kvůli tomu, že nákladní auta ničila místní silnice.

Na dodržování zákazu průjezdu kamionů bude dohlížet policie. Řidičům, kteří ho poruší, hrozí pokuta. „Ten zvuk, který slyšíme, se nám doufám omezí,“ těší se nezávislý starosta Hrušek na Vyškovsku Jan Kauf. „Od 1. října by měl zůstat tranzit na D2 a D1, neměl by zatěžovat naše obce. Komunikace tady nejsou na takovou dopravu dělané, takže v rámci bezpečnosti to je pro nás výhra.“

Problém vidí hlavně v tom, že se řidiči kamionů vyhýbali placení mýta. „Hlavní úspora tady není časová, ale finanční.“ Proto obce nacházející se na trase začaly před třemi roky s peticí.

Nárůst kamionové dopravy podle obcí a krajů hrozí od ledna i v okolí silnic první třídy, na kterých chce ministerstvo dopravy zavést placení mýtného. Jihomoravský kraj se na to připravuje už teď, říká náměstek hejtmana Roman Hanák z ČSSD.

„Zadáváme soutěž na sčítání vozidel. Vytipovali jsme oblasti, kde by to objíždění mohlo nastat, abychom měli počty před zavedením mýta. Nové počítání uděláme na jaře příštího roku, kdy už bude mýto zavedené, abychom věděli, kudy nám ten tranzit jezdí. A mohli potom řešit jeho další omezení.“

Na jihu Moravy se má pro kamiony zpoplatnit například hlavní tah Brno-Svitavy nebo silnici I/50 od Holubic po hranici se Slovenskem. V celém Česku jde asi o 870 kilometrů silnic.

autor: gaj
Spustit audio

Související