Jihomoravský kraj a starostové z Bučovicka chtějí, aby na silnici první třídy 50 stát vybíral mýto
Zástupci samospráv chtějí vytlačit kamiony na dálnice. O zpoplatnění od roku 2020 teprve rozhodne ministerstvo dopravy, které chce mýtný systém na silnicích první třídy rozšířit.
Na hlavním tahu mezi Brnem a Uherským Hradištěm nechceme tranzit, vzkazují starostové jednadvaceti měst a obcí na Vyškovsku. Poslali na ministerstvo dopravy žádost o zpoplatnění průjezdu pro kamiony na silnici první třídy číslo 50 (I/50). Chtějí je tím vytlačit na dálnice. Ministerstvo plánuje od roku 2020 rozšíření výběru mýta na dalších 900 kilometrů silnic první třídy. A zástupci resortu slíbili, že budou respektovat požadavky samospráv.
„Tady nepoznáte, jestli je pondělí, nebo pátek, tady jsou kolony až do Maref. To je jeden až dva kilometry. Nedej bože, když se tady stane nějaká nehoda, protože tu není žádná objížďka. Kdyby tu bylo méně kamionů, pomohlo by to. Těch náklaďáků, co sem přijede se zbožím, je málo, většina projíždí,“ popsal situaci pan Vilém na náměstí Svobody v Bučovicích. Hned vedle vede silnice I/50, což je v tomto případě průtah městem. Denně tudy projede asi šestnáct tisíc aut. Aby lidé mohli přejít z náměstí ke kostelu, musí počkat na zelenou na semaforu pro chodce.
„Kdyby tady ty semafory nebyly, tak se na druhou stranu nedostaneme, prostě nepřejdeme z jedné strany na druhou,“ dodává pan Vilém. Situace je neúnosná i podle starosty Bučovic Jiřího Horáka z KDU-ČSL. „Připravujeme sice obchvat a letos ho chceme dávat do územního plánu, ale to je běh na dlouhou trať. Takže podporujeme zpoplatnění té ‚padesátky‘ pro tranzitní kamionovou dopravu a věříme, že to ulehčí tady té přetížené komunikaci. Dopis s požadavkem, který jsme poslali na Jihomoravský kraj, podepsali starostové jednadvaceti obcí včetně Bučovic i Slavkova u Brna,“ uvedl Horák.
Přes měsíc platí zákaz noční jízdy kamionů po silnici z Děčína do České Lípy. Nákladní auta teď více využívají silnice prvních tříd
Ještě před více než měsícem se lidé v obcích podél silnice II/262 z Děčína do České Lípy pořádně nevyspali. Kamiony po této silnici jezdily nejen přes den, ale i v noci. Od dubna platí noční zákaz jízdy kamionů a lidé v obcích, jako je Horní Police nebo Stružnice, mají v noci klid. Těžká nákladní doprava teď častěji využívá silnice prvních tříd, které vedou Kamenickým Šenovem nebo Svorem na Českolipsku.
Starostové z Bučovicka chtějí zpoplatnění jen pro tranzitní dopravu, ne pro místní živnostníky. Po silnici I/50 projede podle Ředitelství silnic a dálnic asi třináct tisíc aut denně. Z toho přes dva tisíce nákladních. Zpoplatnění proto podporuje i Jihomoravský kraj, doplňuje náměstek hejtmana Roman Hanák z ČSSD. „Podporujeme zpoplatnění mezi Slavkovem a Kožušicemi. Nechceme zpoplatnit silnici první třídy číslo 50 mezi Slavkovem a Holubicemi, protože tam se sbíhá ještě silnice I/54 a máme obavu z toho, že by tito řidiči objížděli zpoplatněnou trasu a poškozovali silnice druhé a třetí třídy,“ vysvětlil Hanák.
Nedoporučujeme ani zpoplatnění silnice I/43, protože zde není žádní paralelní silnice vyšší třídy a doprava se nemá kam odklonit.
Roman Hanák (ČSSD), náměstek jihomoravského hejtmana
Na jiných silnicích Jihomoravský kraj výběr mýta nedoporučil. „Nedoporučujeme ani zpoplatnění silnice I/43, protože zde není žádní paralelní silnice vyšší třídy a doprava se nemá kam odklonit, tudíž máme obavu, že by řidiči jezdili po silnicích nižší třídy,“ potvrdil Roman Hanák.
Ministerstvo dopravy zatím čeká na podněty od všech regionů. Zřejmě v druhé polovině roku rozhodne o rozšíření výběru mýta na dalších 900 kilometrů silnicích první třídy a hlavně o tom, kde uplatní nulovou a kde nenulovou sazbu. Tedy kde kamiony budou a kde nebudou muset platit.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
České skiareály se vyrovnají Alpám. Benefitem je dostupnost i lépe upravené tratě, říká šéf asociace
-
Zelenskyj naznačil ochotu ukončit válku za členství v NATO. Okupované území by bylo z dohody vyňato
-
Německo se bude zbavovat roušek a respirátorů. Skladování ho každý měsíc stojí 30 milionů korun
-
Větrné elektrárny ať jsou na celé jižní Moravě. Krajině to neuškodí, navrhuje šéf Fakt o klimatu