Dopravní stavby 2025 na jihu Moravy: obchvaty tří měst, šestipruh na D1 i opravy nádraží

2. leden 2025 14:15

Jak se letos promění Jihomoravský kraj v oblasti dopravy? Kde se těšit na nové silnice nebo nová nádraží? A kde zároveň čekat kolony? Projděte si dopravní souhrn pro rok 2025.

Začněme nejprve u dálnic, u nejpalčivějšího místa na D1 u Brna. Kdy bude rozestavěných šest pruhů v provozu?

Čtěte také

Ministerstvo dopravy slibuje, že nový šestipruh mezi sjezdy na Vídeň a Bratislavu bude průjezdný letos v dubnu. Je to nejvytíženější úsek dálnice, který funguje i jako obchvat města, proto tam jakákoliv omezení způsobují velké dopravní problémy. Pravidelně se kvůli tomu tvoří mnohakilometrové kolony kamionů. Od jara zmizí, ale vrátí se zase na podzim, kdy má začít kompletní přestavba křížení dálnic D1 a D2, což potrvá asi tři roky. A dělníci začnou letos (spíš koncem roku) pracovat i na přestavbě exitu k brněnskému letišti, protože kousek od něj zřídí i nový exit k průmyslové zóně na Černovické terase, ale taky do Tuřan.

Ředitelství silnic a dálnic taky připravuje výstavbu několika obchvatů měst. Kde letos začnou práce?

Pravděpodobně to bude v Břeclavi, kde by letos měla začít tříletá výstavba jižního obchvatu města. A pokud nezačne stavba, minimálně začnou letos silničáři vybírat stavební firmu. Projekt má dlouhodobě odpůrce ze stran různých spolků, proto jsou silničáři opatrní v oznamování nějakých termínů. Stejně to vidí i u obchvatu Znojma, respektive jeho další části u Kuchařovic. Letos silničáři vypíšou i tendr na stavbu jižního obchvatu Bučovic, stavba by mohla začít ještě v tomto, spíš ale až v příštím roce.

Krajské silničáře v tomto roce čeká jejich zatím vůbec největší a nejdražší projekt, což je stavba obchvatu Blučiny u D2. Kdy se začne?

Přesný termín ještě neznáme, stejně jako přesnou cenu. Ale odhad je jedna miliarda korun – půlku kraj zaplatí ze svého, půlku z dotace. Jihomoravští silničáři taky letos počítají s tím, že opraví silnici mezi Mutěnicemi a Hodonínem nebo most při vjezdu od Lechovic do Znojma. A zároveň letos plně zprovozní třeba most přes řeku Svratku v Tišnově, Pitrův most v Rajhradě nebo silnici v Zaječí včetně mostu nad železniční zastávkou.

Navážeme na železnici – kde na dráze letos čekat výluky?

Určitě na několika místech v Brně. Provoz bude omezený mezi Královým Polem a Maloměřicemi, což souvisí i s výstavbou nové nádraží budovy v Králově Poli, která by měla být do konce roku hotová. Dělníci obsadí taky most přes Bubeníčkovu ulici v Židenicích a taky viadukt u hlavního nádraží u křižovatky Křenové, Koliště a Dornychu. Víc než pro vlaky to ale bude znamenat omezení pro auta projíždějící pod mostem. Správa železnic má v plánu taky opravit některé další zastávky či nádraží, nejen to královopolské. To je příklad Žabčic, Zastávky u Brna, Šakvic nebo Hodonína a brněnských Horních Heršpic. Letos taky musí lidé počítat s výlukami na trati mezi Zaječím a Velkými Pavlovicemi nebo tradičně na jednokolejné trati z Brna do Přerova, která bude v celém úseku dvoukolejná a uzpůsobená pro provoz rychlých vlaků v roce 2032.

Když zůstaneme jenom v Brně, kde loni silničáři otevřeli tři úseky Velkého městského okruhu, tak na co se připravit?

Čtěte také

Určitě na letní uzavírku Pisáreckého tunelu, která ale začne spíš v srpnu, respektive až po závodech motoGP, aby Brno nebylo ucpané v době, kdy tam zamíří desetitisíce lidí. Omezení letos čekají i Vídeňskou, Jihlavskou, Pražskou nebo Kníničskou ulici a taky Okružní, Zvonařku a Černovickou. Hotová by letos měla být náplavka na Poříčí, s tím souvisí i zprůjezdnění silnice podél řeky Svratky. Od léta řidiči projedou po kompletně opraveném mostě Otakara Ševčíka. Dopravní podnik letos chystá rekonstrukci tramvajových kolejí ve Vídeňské, Zábrdovické a Kounicově ulici, kde vznikne i nová trolejbusová zastávka u Moravské zemské knihovny. A letos taky skončí oprava kolejí v Údolní ulici a začne příprava na stavbu nové tramvajové trati na sídliště Kamechy.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související

Nejnovější zprávy