Na sídliště Kamechy povede do tří let tramvajová trať. Brněnští radní vybrali firmu, která dostane zakázku na starost
Příští rok začnou práce na stavbě tramvajové trati na sídliště Kamechy v Brně. Radní vybrali firmu, která nové koleje za zhruba dvě milirady korun postaví. Obyvatelé velkého komplexu bytových domů se nové trati dočkají zhruba dvacet let od začátku výstavby sídliště.
Kudy nová tramvajová trať povede?
Od smyčky Ečerova ve směru z centra města se oddělí nová kolej, ta zkopíruje Vejrostovu ulici, od které se začne odpojovat zhruba u Teyschlovy ulice. V těchto místech tramvaje vjedou do tunelu, na povrch vyjedou za Říčanskou ulicí a dál zamíří ke křižovatce ulic Kamechy a Hostislavovy, kde se otočí v tramvajové smyčce. Nová trať má měřit skoro jeden a půl kilometru, z toho víc než 300 metrů povede tunelem. Jeho délka je srovnatelná s tramvajovým tunelem podél Žabovřeské ulice. Po trase vzniknou tři nové zastávky pojmenované podle blízkých ulic – Ruda, Říčanská a Kamechy.
Kdy práce na trati skutečně začnou?
Výběr firmy schválili radní 11. prosince, definitivně to ještě musí odsouhlasit představenstvo dopravního podniku příští týden. A firma by pak měla dostat přístup na staveniště začátkem příštího roku. Ovšem hlavní práce začnou spíš začátkem roku 2026. „Předpokládáme, že v roce 2025 by sháněli stavební povolení a doprojektovávali stavbu, v roce 2026 a 2027 by se už intenzivně stavělo. Ke konci roku 2025 by mohly začít nějaké přípravné práce, které nevyžadují stavební povolení, ale pouze nějaké ohlášení,“ vysvětluje generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Je to podobný model, který dopravní podnik využil při stavbě tramvajové trati do Univerzitního kampusu. I tam dělníci stavěli tunel. Zatímco u kampusu ho hloubili, na Kamechách ho prorazí ve skalnatém masivu. Hotovo má být na konci roku 2027. Na stavbu za zhruba dvě miliardy korun získal dopravní podnik evropskou dotaci, která uhradí 85 procent nákladů.
Přestanou na Kamechy jezdit autobusy?
Dá se to tak říct, ředitel Havránek připomněl, že autobusy teď obsluhují asi osm tisíc obyvatel sídliště, což je zhruba stejně jako žije lidí v Komíně nebo v Černovicích. Na Kamechy jezdí především linky 52 a 54. Jakmile na sídliště povedou koleje, nebude nutné zachovávat provoz autobusových linek v takovém režimu jako teď, ale dopravní podnik je zredukuje na potřebné množství. Detailní plány k tomu ještě nejsou známé.
Související
-
V roce 2027 šalinou na Kamechy. Tramvajová trať v Brně-Bystrci má platné územní rozhodnutí
Do čtyř let by cestující na brněnské sídliště Kamechy mohli jezdit tramvají z centra města. Magistrát získal pravomocné územní rozhodnutí na prodloužení kolejí.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pomoc po povodních pokračuje. Někteří architekti nabízí své služby zdarma nebo za náklady
-
Vymlácená skla i rozbité světlomety. Neznámý vandal u dálnice na Ústecku poškodil šest aut pendlerů
-
Slovenská policie obvinila chlapce podezřelého z útoku ve škole z úkladné vraždy, navrhuje vazbu
-
Přes Česko se v noci začnou přesouvat britští vojáci na cvičení NATO. Průjezd potrvá celý týden