Hudební scéna Městského divadla Brno přináší divákům i po 20 letech trendy hudebního divadla

8. říjen 2024

Městské divadlo Brno slaví 20. výročí od otevření hudební scény. I po letech se divákům stále snaží přinášet nejnovější trendy hudebního divadla.

Divadlo bratří Mrštíků, dnešní Městské divadlo Brno se už ve své historii specializovalo na uvádění hudebních inscenací. Hráli se zde klasické světové muzikály jako například Chicago, Pippin nebo Žena roku. Své místo tady ale měl i český hudební repertoár. Když v 90. letech divadlo uvedlo své muzikály Sny svatojánských nocí a Bastard a o něco později pak americký West Side Story, hlad brněnských diváků po hudebním divadle, respektive muzikálu ještě vzrostl. Ředitel Stanislav Moša proto začal hledat možné cesty k otevření divadelní budovy, která by se na tento žánr zaměřovala. Během jednání s vedením města Brna se uvažovalo nad tehdy zavřeným divadlem Reduta, Divadlem na výstavišti nebo Janáčkovým divadlem. Ani jeden z návrhů však nebyl pro Mošův záměr vhodný.

Čtěte také

„Já jsem si pak vzpomněl, že starší kolegové mi říkali, že v 60. letech uvažovali nad tím, že by na dvoře našeho divadla vybudovali letní scénu. Začali jsme jednat jak s vedením města Brna, tak i s Ministerstvem kultury a ta myšlenka se napříč všemi stranami líbila. Proto jsme mohli v roce 1998 začít dělat reálné přípravy pro to, abychom tuto scénu nakonec postavili, jak se říká u nás na dvorku,“ vzpomíná ředitel divadla Stanislav Moša.

Hudební inscenace, tedy konkrétně operety a zpěvohry, se dříve hodně uváděly také například v Národním divadle Brno. V době výstavby hudební scény Městského divadla se však ukázalo, že tehdejší vedení Národního divadla nestojí o to, aby zpěvohra nadále působila v jeho budovách. Dohodlo se tedy, že jeho zpěvoherní soubor kompletně přejde právě do Městského divadla Brno. Celkem se jednalo o 104 lidí, z nichž někteří jsou tam dodnes. Hudební scéna byla otevřena 2. října 2004 slavnostní premiérou muzikálu Hair (Vlasy).

„Vlasy tak, jak jsme je hráli my, se nehrály nikde na světě, protože my jsme je hráli s dovolením Miloše Formana podle jeho filmového scénáře. Mně se zdálo spojení Ameriky s Formanovým češstvím ukázkové a odpovídalo to naší snaze o realizování jak původní české tvorby, tak i světových muzikálů,“ vysvětluje Moša.

autor: Iveta Novotná
Spustit audio

Související