150 let Uměleckoprůmyslového muzea: nominace na Czech Grand Design, pomoc mladým autorům i budování sbírek
Poslechněte si reportáž a rozhovor s ředitelem muzea Janem Pressem, které připravila Kateřina Hejnarová
Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně slaví 150. výročí svého založení – a první z akcí, které proběhnou v rámci oslav, se stala vernisáž výstavy Za dobrý design autorského dua Vrtiška & Žák coby vítěze loňského ročníku ceny Czech Grand Design, spojená s vyhlášením nových nominací na toto prestižní ocenění za rok 2022.
Čtěte také
„Ukázalo se velmi funkční spojit vyhlášení ceny Czech Grand Design a naše rozhodnutí, že uspořádáme výstavu, která je dalším potvrzením toho grand-designéra, že skutečně jeho práce obstojí a je schopná se prezentovat formou velké instalace,“ vysvětluje Jan Press, jak se vyhlášení nominací na cenu Czech Grand Design dostalo do Brna. „A toto nám velmi usnadnilo vyjednávací pozici, takže jsme oslovili Janu Zielinski a Jiřího Macka, kteří s návrhem souhlasili – aby se právě vyhlášení nových nominací uskutečnilo v Brně.“ Nicméně Press dodává, že se nejedná o vyhlášení vítězů, ale pouze oněch přihlášených, kteří postoupili do nejužšího výběru. Jména nových laureátů ceny Czech Grand Design 2022 budou odtajněna za měsíc, tentokrát už ale v Praze.
Čtěte také
Přesun vyhlášení nominací do Brna coby klíčové události na české designérské scéně přitom ředitel muzea vnímá i v kontextu silné průmyslové tradice města. Připomíná progresivní prvorepublikový rozvoj i rozsáhlé investice do nové architektury, množství pozoruhodných stavebních realizací, ale také interiérového vybavení. „Potíž trochu je, že v Brně dnes nežije velká komunita designérů,“ poukazuje Press. Záměrem Uměleckoprůmyslového muzea je tak rovněž vytvářet nové impulsy pro zintenzivnění výuky designu na vysokých školách a podpořit lokální designovou i módní produkci.
Art design fashion
Právě zájem o oděvní tvorbu především současných českých návrhářů bude určovat směřování Uměleckoprůmyslového muzea v následujících letech – tak, jak to předestírá název nové koncepce ART DESIGN FASHION, kterou muzeum přijalo jako duchovní aspekt rozsáhlé rekonstrukce dokončené v roce 2021.
„Ta proměna byla opravdu velmi intenzivní a spousta lidí před ní Uměleckoprůmyslové muzeum nikdy nenavštívila. Vytvořili jsme nový koncept, který se jmenuje ART DESIGN FASHION, tedy spojení umění, designu a módy dohromady. Právě v Brně byla hluboká textilní minulost – celá sláva a úspěch města od 19. století byla postavena právě na produkci látek, které se vyvážely do celého světa. Proto jsme chtěli na tuto zaniklou tradici navázat tím, že se budeme věnovat soudobé módě,“ říká Jan Press.
Důležitou patronkou oděvní expozice se stala přední česká návrhářka Liběna Rochová, jež po ukončení svého pedagogického působení na pražské UMPRUM darovala Moravské galerii veškerou svou tvorbu – nynější základ pro módní expozici Uměleckoprůmyslového muzea. Pod vedením Liběny Rochové také probíhají četné oděvní workshopy pro veřejnost.
Čtěte také
Designérské umění se muzeum zároveň snaží pojmout v co nejširším kontextu. Mimo díla dvojice Vrtiška & Žák a vyhlášení nominací ceny Czech Grand Design byl tedy na únorové vernisáži představen i další výstavní projekt – projekce experimentálního filmového objektu Tmání, odehrávajícího se ve virtuální realitě. Ten mají diváci v prostorách Uměleckoprůmyslového muzea možnost prozkoumat do 23. dubna 2023 a poznat tak na vlastní kůži pocity člověka trpícího depresí i možné způsoby jejich překonání skrz interaktivní prostřední ovládané hlasem a dechem.
Pomáhat nastupujícím designérům
Nejdůležitější otázkou nicméně pro Jana Presse zůstává, jak může Uměleckoprůmyslové muzeum pomoci soudobým i přímo nastupujícím designérům. „Domnívám se, že k tomu, aby pomáhaly současným a mladým autorům, jsou naše instituce zřízeny,“ uzavírá. „Nejen proto, aby opakovaly jednoduché pravdy, jak to fungovalo v 19. století. Pro nás je tedy důležitá i mise budování sbírek – to znamená, že vy musíte být v kontaktu se současnými designéry i firmami, které jejich výrobky produkují, a tím jednak budujete sbírku a současně pomáháte zprostředkovat design veřejnosti.“
Únorovým designérským svátkem tak Uměleckoprůmyslové muzeum vstoupilo do nové etapy svého fungování, v níž se vedle laboratoře a výkladní skříně designu hodlá stát rovněž domovem současné módy – a především místem nových příležitostí pro nejmladší české autory v oblasti užitého umění.
Související
-
Design musí v prvé řadě sloužit. Do Uměleckoprůmyslového muzea zve Jan Press a Jiří Pelcl
U příležitosti znovuotevření zrekonstruovaného Uměleckoprůmyslového muzea v Brně jsme v Apetýtu přivítali ředitele Moravské galerie Jana Presse a designéra Jiřího Pelcla.
-
Czech Grand Design. Oděv jako architektura, surové šperky nebo originální zdravotní pomůcka
Práce všech 24 finalistů Cen Czech Grand Design za rok 2022 jsou aktuálně k vidění v Galerii České spořitelny v Praze. Představujeme tvorbu pěti vybraných finalistů.
-
Hezky oblečená žena či muž – to není otázka peněz, ale úrovně a kultury, myslí si Liběna Rochová
Módní návrhářka Liběna Rochová je ve světě módy uznávaný pojem. Co vedlo tvůrkyni unikátních modelů k tomu, aby část svých kolekcí darovala Moravské galerii?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.