„Podpora města je dobrá.“ V Brně narostl počet aktivních cyklistů, častěji využívají sdílená kola

16. srpen 2022 10:30

Cyklistů v Brně přibývá, stále víc využívají sdílená kola. Vyplývá to ze statistik firem Rekola a Nextbike, které začal magistrát před čtyřmi měsíci podporovat. Do konce roku mezi ně rozdělí až dva miliony korun. Společnosti za to lidem nabízí dvě bezplatné půlhodinové jízdy denně.

„Přibylo sedm a půl tisíce nových uživatelů a všichni uživatelé celkem provedli přes 60 tisíc výpůjček,“ vypočítává radní Petr Kratochvíl z ODS. Magistrát za čtyři měsíce mezi dvě společnosti rozdělil 60 % vyhrazené částky. Zbytek by měl do konce roku vystačit.

Sdílená kola nextbike v Pardubicích parkují na 35 místech. Například u zdymadla

Radnice zmíněným firmám peníze posílá zpětně za měsíc podle vykázaného počtu jízd, které jsou evidované v mobilní aplikaci. „Podpora města je dobrá. Přáli bychom si, aby byl dopad dlouhodobější a aby ze strany města došlo ještě k větší iniciativě podpory na kolo. To, že se jízdy proplácí, nepřinutí tolik lidí sednout na kolo, jako třeba jedna nová cyklostezka. Chybí infrastruktura. My se pravidelně snažíme dotazovat našich uživatelů a dělat si různé výzkumy. Strach z dopravy je nejčastější důvod, proč lidé nenasednou na kolo,“ říká manažer Rekol pro Brno Jan Toman.

Nejlepší měsíce? Na podzim

Rekola mají ve městě do 150 bicyklů. Největší provoz ve firmě zaznamenali v květnu, a to šest a půl tisíce výpůjček za měsíc. Teď v létě jich je kolem pěti tisíc. Další špičku očekávají v září. „Standardně září a říjen jsou pro nás nejlepší měsíce. Přijedou studenti, lidé z dovolených, počasí je příjemnější,“ potvrzuje manažer Nextbiku v Brně Dan Rambousek.

Nextbike počet kol ve městě navýšil, teď jich má asi 500. Každý měsíc od dubna jim přibylo průměrně 1 500 nově registrovaných uživatelů. Denně zaznamenávají 700 až 900 výpůjček, provoz je třikrát větší než za srovnatelné období loni. Rekord přes 900 padl na začátku srpna. „Myslíme si ale, že Brno má potenciál i na patnáct stovek,“ věří Rambousek.

Z práce na kole

Čtěte také

Obě společnosti se taky shodují, že největší špička pro kola je odpoledne. „Nejčastější model přepravy je takový, že člověk jede z práce domů do okrajovější oblasti. Kolo pravidelně zmizí z centra a pak se ‚zasekne‘ jinde. Jakékoliv kolo od České po hlavní nádraží zmizí velmi rychle. Tam jsou nejvytíženější stojany. Snažíme se zjistit, proč lidi stejně tak nejezdí i do práce a motivovat je k tomu,“ popisuje Jan Toman z Rekol.

Firmy taky doufají, že podpora města bude pokračovat. O tom radní rozhodnou zřejmě až po volbách. Zástupci magistrátu připouští, že povolovací proces je zdlouhavý, ale že se snaží nové stezky nebo trasy stavět a vyznačovat.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související