„Podpora města je dobrá.“ V Brně narostl počet aktivních cyklistů, častěji využívají sdílená kola
Cyklistů v Brně přibývá, stále víc využívají sdílená kola. Vyplývá to ze statistik firem Rekola a Nextbike, které začal magistrát před čtyřmi měsíci podporovat. Do konce roku mezi ně rozdělí až dva miliony korun. Společnosti za to lidem nabízí dvě bezplatné půlhodinové jízdy denně.
„Přibylo sedm a půl tisíce nových uživatelů a všichni uživatelé celkem provedli přes 60 tisíc výpůjček,“ vypočítává radní Petr Kratochvíl z ODS. Magistrát za čtyři měsíce mezi dvě společnosti rozdělil 60 % vyhrazené částky. Zbytek by měl do konce roku vystačit.
Radnice zmíněným firmám peníze posílá zpětně za měsíc podle vykázaného počtu jízd, které jsou evidované v mobilní aplikaci. „Podpora města je dobrá. Přáli bychom si, aby byl dopad dlouhodobější a aby ze strany města došlo ještě k větší iniciativě podpory na kolo. To, že se jízdy proplácí, nepřinutí tolik lidí sednout na kolo, jako třeba jedna nová cyklostezka. Chybí infrastruktura. My se pravidelně snažíme dotazovat našich uživatelů a dělat si různé výzkumy. Strach z dopravy je nejčastější důvod, proč lidé nenasednou na kolo,“ říká manažer Rekol pro Brno Jan Toman.
Nejlepší měsíce? Na podzim
Rekola mají ve městě do 150 bicyklů. Největší provoz ve firmě zaznamenali v květnu, a to šest a půl tisíce výpůjček za měsíc. Teď v létě jich je kolem pěti tisíc. Další špičku očekávají v září. „Standardně září a říjen jsou pro nás nejlepší měsíce. Přijedou studenti, lidé z dovolených, počasí je příjemnější,“ potvrzuje manažer Nextbiku v Brně Dan Rambousek.
Nextbike počet kol ve městě navýšil, teď jich má asi 500. Každý měsíc od dubna jim přibylo průměrně 1 500 nově registrovaných uživatelů. Denně zaznamenávají 700 až 900 výpůjček, provoz je třikrát větší než za srovnatelné období loni. Rekord přes 900 padl na začátku srpna. „Myslíme si ale, že Brno má potenciál i na patnáct stovek,“ věří Rambousek.
Z práce na kole
Čtěte také
Obě společnosti se taky shodují, že největší špička pro kola je odpoledne. „Nejčastější model přepravy je takový, že člověk jede z práce domů do okrajovější oblasti. Kolo pravidelně zmizí z centra a pak se ‚zasekne‘ jinde. Jakékoliv kolo od České po hlavní nádraží zmizí velmi rychle. Tam jsou nejvytíženější stojany. Snažíme se zjistit, proč lidi stejně tak nejezdí i do práce a motivovat je k tomu,“ popisuje Jan Toman z Rekol.
Firmy taky doufají, že podpora města bude pokračovat. O tom radní rozhodnou zřejmě až po volbách. Zástupci magistrátu připouští, že povolovací proces je zdlouhavý, ale že se snaží nové stezky nebo trasy stavět a vyznačovat.
Související
-
Když dojde na rekonstrukce, cyklodoprava se ignoruje, kritizují cyklisté opravu Lesnické ulice
Brněnští cyklisté kritizují město za další rekonstrukci ulice, kde nebude vyhrazené místo pro jízdní kola. A to i přesto, že cyklopruh v ní navrhuje magistrátní koncepce.
-
Brno vymohlo první pokutu za špatně zaparkované sdílené koloběžky
Brno udělilo vůbec první pokutu provozovateli sdílených elektrických koloběžek za jejich špatné parkování. Několik jich stálo na chodníku, což se nelíbilo úřadu Brno-střed.
-
Dvakrát 30 minut zdarma. Brno pošle dva miliony korun na dotované jízdy na sdílených kolech
Brno spustilo dotované jízdy na sdílených kolech. Magistrát uzavřel smlouvu s firmami Nextbike a Rekola.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rusko chce buď uzavřít mír za svých podmínek, nebo docílit toho, aby se z jednání stáhl Trump, říká Bříza
-
Hokejisté Brna zvítězili v pátém finále na ledě Pardubic 4:2. Kometa sérii vede a je krok od titulu
-
ONLINE: Střela z ruského útoku na Kyjev měla podle Zelenského díly i z USA. Vyšetřování pokračuje
-
Řez na ministerstvech a Úřadu vlády. Padli čtyři státní tajemníci, půlka z nich neobstála v konkurzu