Brno vymohlo první pokutu za špatně zaparkované sdílené koloběžky

Brno udělilo vůbec první pokutu provozovateli sdílených elektrických koloběžek za jejich špatné parkování. Několik jich stálo na chodníku, což se nelíbilo úřadu Brno-střed. Nebyly totiž umístěné na jednom z desítek míst ve městě, která magistrát pro sdílená kola a koloběžky vyhradil. Brno i proto chystá další regulaci.

Pokutu od Brna-středu dostala firma Lime. Jde o případ ze začátku září loňského roku, kdy na rohu poblíž radnice zahlédli pracovníci úřadu devět seřazených koloběžek umístěných tam, kde si to město nepřeje. „Já jsem na ulici narazil na devět koloběžek, které tam zjevně nebyly umístěné náhodně ani nahodile, zjevně je tam umístil provozovatel pro zákazníky. Poslali jsme tam úředníky na kontrolu, ti to zaznamenali a následně byla provozovateli udělena sankce za neoprávněný zábor veřejného prostranství, protože jako městská část se domníváme, že koloběžky není možné v ulicích jen tak umisťovat,“ vysvětluje radní Brna-středu Jan Mandát zvolený za ODS a Brno autem.

Čtěte také

Pět plus jeden tisíc

Podle radního Mandáta byl problém v tom, že provozovatel umístil koloběžky na roh ulice vědomě, nešlo tedy o jednu nebo dvě odstavené nebo pohozené koloběžky, které úřady jinak nepovažují za nepovolený zábor veřejného prostranství.

Lime dostal pokutu pět tisíc korun, k tomu tisíc korun na uhrazení nákladů správního řízení. Český rozhlas firmu ve středu požádal o vyjádření telefonicky i e-mailem, ale společnost ho do čtvrtečního večera neposlala. Podle brněnského radního Mandáta nicméně firma pokutu zaplatila, i když se proti ní původně ohradila. Ve správním řízení namítala, že koloběžky neovlivnily pravidla bezpečnosti ani plynulost provozu, že díky jejich seřazení neporušovaly ani žádné nároky na estetiku, a že neexistují žádné předpisy, které by bránily parkování koloběžek na chodnících.

S tím úřad v Brně nesouhlasil a uvedl, že koloběžky na chodníku ohrozily bezpečný pohyb chodců a není pochyb o tom, že je tam umístila právě pracovník dané firmy.

Zřejmě první v Česku

V tomto případě je možné, že taková pokuta vůči poskytovatelům služby sdílených koloběžek padla v Česku úplně poprvé. Třeba Praha takovou zkušenost nemá. „Neměli jsme žádný úspěšný případ, že by Lime na něco takového přistoupil, že by i pokutu dostal třeba od městské policie,“ říká náměstek pražského primátora Adam Scheinherr z hnutí Praha sobě.

koloběžky, ilustrační foto

Praha se s neukázněným odkládáním sdílených koloběžek potýká podobně jako Brno. V minulosti měla s provozovateli uzavřené memorandum, později ho ale hlavně město vypovědělo proto, že firma Lime podle něj nedodržovala podmínky v memorandu stanovené.

Pokus tržním řádem

V Brně se mezitím koncem loňska spojily čtyři městské části – Brno-střed, Brno-sever, Žabovřesky a Královo Pole – a požádaly magistrát, aby situaci řešil a parkování sdílených koloběžek a kol zpoplatnil. To se ale zřejmě nestane. Magistrát tento týden se zástupci radnic i firem jednal. A domluvili jiný model. „Budeme v tržním řádu a vyhlášce definovat lokace, kde je nutné a povinné koloběžky a kola odkládat. A pokud je lidé neodloží tam, kde to má být, tak to budou řešit úředníci a budou případně vymáhat pokutu. Firmy si budou muset zodpovídat za to, aby lidé neodhazovali koloběžku někam pryč. Tlak musí vytvořit ty firmy. A v tomto jsme byli ve shodě,“ vysvětlil brněnský radní Petr Kratochvíl z ODS.

Čtěte také

Zjednodušeně půjde o podobný princip, který má platit už podle platného brněnského memoranda města a firem. Takový dokument ale není právně vymahatelný. Tržní řád platný třeba pro povolování stánků zelinářů a farmářů by radnicím dal nástroj, jak špatně zaparkované jízdní prostředky postihovat.

Kola a koloběžky tak budou moct stát jen na desítkách míst, které radnice vytipují a vypíšou je do závazného městského dokumentu. „My jsme cestu tržního řádu prověřovali, stejně jako cestu poplatku za zábor veřejného prostranství. A cesta tržního řádu podle stanoviska ministerstva průmyslu a obchodu nebyla možná a cesta záboru a poplatku za něj podle stanoviska ministerstva financí už před dvěma lety taky nešla,“ diví se trochu postupu Brna náměstek pražského primátora Scheinherr.

První parkovací stání pro koloběžky jsou v Brně na Zelném trhu

Brno je ale přesvědčené, že jeho postup prověřený právníky je legální a že ho na jaře zastupitelé schválí. „Auto taky musíte zaparkovat na místě k tomu určeném. Když to zaparkujete jinde, tak vám taky dá strážník pokutu. A jestli je kolo a koloběžka dopravní prostředek, jako že je, tak k tomu tak musíme přistupovat. Ty dvě nebo tři procenta lidí ve městě, kteří tu koloběžku užívají, pak otravují devadesát sedm procent lidí, kteří to nepoužívají,“ dodává Kratochvíl.

Čtěte také

Model Hradec Králové 

Praha mezitím zkusí jinou cestu. Královehradeckou. Tamní magistrát totiž parkování sdílených koloběžek zpoplatnil vyhláškou. Tu pak přezkoumávalo ministerstvo vnitra a potvrdilo, že tento způsob je možný. „Poplatek za umístění elektrokoloběžek na veřejném prostranství je nastavený ve výši 3 koruny za metr čtvereční a provozovatelé ho budou platit až v momentě, kdy budou vytyčena parkovací místa a bude zřejmé, o jak velké plochy a v jakých lokalitách se jedná,“ řekla tento týden Českému rozhlasu Hradec Králové mluvčí hradecké radnice Kateřina Šmídová.

„Hradecký případ je pro mě překvapivý i inspirativní. Nechal jsem to ihned prověřit a v pondělí o tom budeme jednat na Radě hlavního města Prahy a chceme uložit úkol, aby tato cesta byla prověřena a my to zapracovali taktéž do naší vyhlášky. Konkrétní výši teď nevím, jestli by byla stejná jako v Hradci, ale u koloběžek bychom určitě nějakou výši nastavit chtěli,“ potvrdil Českému rozhlasu náměstek Scheinherr.

Čtěte také

Po Brně půl hodiny zdarma

Jeho brněnský protějšek, jakožto radní pro dopravu, Petr Kratochvíl, touto cestou jít nechce. Kromě regulace totiž magistrát připravuje i podporu sdílených kol a koloběžek. „Vytvoříme dvoumilionový fond. A z toho se bude firmám platit jízda, která bude pro zákazníky jakoby zdarma. Asi dvakrát třicet minut denně. V Praze to mají na čtyřikrát patnáct, ale analyzovali jsme si to tak, že když si to člověk pustí na 15 minut, tak se dostává do křeče a hledá stojany, kam to odložit. Takže my to dáme na delší období,“ nastiňuje plány radní Kratochvíl.

Jízdy zdarma na kolech i koloběžkách chce Brno zavést v půli dubna, nejpozději na začátku května. Fungovat to bude do doby, než lidé dva miliony „projezdí“. Pak magistrát vyhodnotí, jaký měl nápad efekt a případně podporu prodlouží. „Za tohle jsme velmi rádi. Od začátku, co jsme v Brně, se snažíme město přesvědčit, že tohle má logiku. My vnímáme, že děláme službu pro lidi a pro města. A model, se kterým přišlo Brno, včetně toho tržního řádu, nám přijde v pořádku. Ale ve chvíli, kdy by se nám něco ze strany města zpoplatnilo, s tím bychom nesouhlasili,“ podotknul Dan Rambousek, který má v Brně na starosti sdílená kola Nextbike. Kromě nich a firmy Lime ve městě působí ještě společnosti Bolt a Rekola.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související