V Brně se letos ztrojnásobí počet sdílených kol, aut, elektrických koloběžek a skútrů

13. březen 2020

V Brně se do konce roku ztrojnásobí počet sdílených dopravních prostředků. Přibude aut, kol, elektrických koloběžek a nově taky elektrických skútrů. Vyplývá to ze statistiky, kterou zpracoval Český rozhlas po oslovení největších provozovatelů těchto služeb.

Tento týden oficálně ohlásila vstup do Brna Škoda Auto Digilab se svými elektrickými skútry. V květnu jich má být celkem 250. Budou jezdit takřka po celém Brně. Radní města ale ujišťují, že skútry nebudou mít povolený vjezd do pěší zóny v historickém centru města. Zástupci magistrátního odboru dopravy společně s lidmi z dceřiné firmy škodovky teď ladí detaily fungování této služby. Elektrické skútry budou moct jezdit maximální rychlostí 66 kilometrů v hodině. Lidé se je objednají přes aplikaci v mobilním telefonu a to až poté, co si v ní nechají schválit svou totožnost, a to přes fotografie občanského a řidičského průkazu.

Sdílená doprava v Brně

Ve městě funguje zatím šest služeb a do léta přibudou další dvě. Kromě elektro-skútrů začne fungovat i nová služba na sdílení kol, Nextbike. Ta plánuje do města od začátku příštího týdne navozit celkem 750 bicyklů. Pro srovnání – Velonet má v Brně 50 kol na 18 stanovištích. Rekola 200 kol. Od loňska je v Brně ještě 150 elektrických koloběžek firmy Yoyoway. Ta chce jejich počet do konce roku alespoň zdvojnásobit.

Autonapůl má nyní 30 aut, množství zvedne asi na 40. Služba Ajo má 35 sdílených aut. A služba Car4way k současným 90 autům plánuje přidat ještě 30. Dohromady to znamená navýšení sdílených dopravních prostředků ze zhruba pěti set na zhruba sedmnáct set.

Je město připraveno?

Radní Petr Kratochvíl z ODS, který má na starosti dopravu, připustil, že ho takové navýšení sdílených dopravních prostředků překvapilo, ale že jde o podnikatelské riziko jednotlivých firem. Regulace těchto služeb se zatím nechystá. Obecně řekl, že tyto sdílené služby magistrát vítá – ale že například pro cyklisty město teprve začne instalovat nové stojany na kola na asi 150 předem vytipovaných míst.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související