V Hradci Králové znovu roste napětí mezi magistrátem a provozovateli elektrokoloběžek

13. leden 2022

Hradecká radnice chce přitvrdit v jednání se společnostmi provozujícími sdílené elektrokoloběžky. Podle vyhlášky měly obě firmy na podzim vyznačit místa pro odkládání koloběžek a od ledna za zábor prostranství platit. Prostory ale ještě vyznačené nejsou a město zatím dle vedení nedostalo ani korunu. 

EO téma se zajímal reportér Tomáš Lörincz.

O kolik peněz měsíčně jde a jak chce město situaci řešit?

Podle magistrátu to je v sezóně částka v řádech desetitisíců korun dohromady od obou provozovatelů, ta částka je tři koruny za metr čtverečný vyhrazené plochy.

Čtěte také

Finančně tedy nejde o úplně zásadní problém, městu se ale nelíbí, že provozovatelé nedodržovali vyhlášku a tím pádem neoprávněně zabírali veřejné prostranství.

Vedení Hradce Králové se teď snaží s oběma společnostmi jednat, aby co nejrychleji - ideálně do konce ledna - situaci napravily a místa vyznačily.

Radnice původně zvažovala, že bude poplatky vymáhat i zpětně od 1. ledna, včera odpoledne ale tohle stanovisko přehodnotila - přesvědčila se, že obě společnosti totiž už v prosinci na zimu všechny své koloběžky z Hradce Králové kvůli počasí a nutnému servisu stáhly.

Radnici se ale dál nelíbí, že se od října v celé věci vlastně nic nestalo a že ta místa stále vyznačená nejsou.

A co na to říkají sami provozovatelé?

Čtěte také

Podle zástupce jedné ze společností - a to LI-ME, Václava Petra, provozovatelé elektrokoloběžek vyhlášku respektují a nezpochybňují, i když mají výhrady a tvrdí, že jsou znevýhodněni. Protože vyhláška se totiž vztahuje pouze na elektrokola a elektrokoloběžky, ne na kola a koloběžky klasické.

V písemném vyjádření pro Český rozhlas Václav Petr dále píše, že - cituji: se do konce roku nepodařilo parkovací místa vytyčit bez toho, aniž by městu nebo provozovatelům vznikla časová a administrativní zátěž. Konec citace.

Pavol Dzurjanin ze společnosti Bolt se vyjádřil také písemně s tím, že aktuálně řeší detaily zakreslení vyhrazených míst.

Nejde o první spor mezi hradeckým magistrátem a provozovateli sdílených koloběžek. Už během podzimu si lidé stěžovali na údajnou bezohlednou jízdu některých koloběžkářů a na odstavené stroje, které třeba blokují chůzi po chodníku. Jak to v tomhle ohledu vypadá v jiných městech?

Čtěte také

Podle vyjádření Václava Petra z jedné ze společností je na všech jiných místech spolupráce s městem rychlá a bezproblémová.

Například na odboru majetku magistrátu v Prostějově mi řekli, že provozovatelé s městem nemají žádnou smlouvu a tamní radnice jim neúčtuje žádné poplatky, a podobné je to třeba i v Olomouci. Naopak radnice v Brně zakázala parkování koloběžek mimo vyhrazená místa úplně.

Podle vedení Hradce Králové není cílem vyhlášky získat peníze nebo komplikovat provozovatelům život, ale zajistit třeba to, aby koloběžky byly zaparkované vždy jen tam, kde být mají a tedy ne například v cestě nevidomým.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související