Bude po Brně jezdit polský samořiditelný minibus? Nejdřív ve vozovně, pak možná na hřbitově
Samořiditelný minibus z polských Gliwic a Katowic by mohl jezdit v Brně. Zahraniční firma Blees si jihomoravské město vybrala jako vhodné pro testování autonomních technologií. A dopravní podnik s experimentem předběžně souhlasí.
Volant se otáčí sám, stejně tak vůz zrychluje i zpomaluje. Taková je jízda minibusem, které vypadá jako robustnější golfový vozík. Na brněnském výstavišti ho před dvěma lety poprvé prezentovalo státní Centrum dopravního výzkumu. Polský minibus BB-1 je o trochu větší zelenočerná krabice. „Je pro 15 cestujících. Myslíme i na vozíčkáře, proto je vůz nízkopodlažní a s výsuvnou plošinou,“ říká šéfka firmy Blees Martyna Wiśniowska.
V Česku i v Polsku musí v takových vozidlech stále jezdit operátor, který se volantu chytne v případě, že nastane problém. Firma z Gliwic minibus testovala tři měsíce na různých místech – bez potíží.
„Poprvé to bylo v kampusu technologické univerzity v Gliwicích. Byla to krátká trasa, asi 500 metrů, kolem chodili pěší, jezdili cyklisté. A o svezení neměli zájem jenom mladí lidé a studenti, ale i starší, kteří se nebáli.“ Podruhé to bylo v údolí tří rybníků v Katowicích a ve Slezském parku v Chořově, který je asi třicetkrát větší než brněnské Lužánky.
„Polský trh k autonomním vozidlům ještě úplně nedospěl, takže to zkoušíme i v zahraničí. A Brno je podle nás jedno ze slibných míst, které je otevřené novým technologiím.“
Dopravní podnik je pro
V brněnských Lužánkách by polský minibus jezdit nemohl. Ale dopravní podnik ho chce otestovat, potvrzuje mluvčí firmy Hana Tomaštíková: „Nabídka nás zaujala, protože v autonomní dopravě vidíme budoucnost. Proto s firmou budeme dále jednat o podmínkách případné spolupráce.“
Čtěte také
Nejdřív to bude zřejmě v areálu některé z vozoven, později se nabízí třeba využití na ústředním hřbitově, kde pravidelně jezdí minibus v období dušiček. Do velkého provozu, třeba na dálnice, ještě autonomní vozidla v Česku nemůžou, chybí na to zákony.
„Česká republika se snaží být leaderem, tu technologii zavádět a podporovat – firmy i to testování. Myslím si, že máme dobře našlápnuto. Pokud se nám podaří ještě nějaká legislativa, aby se rozvoj testování mohl ještě rozšířit, případně tady nasadit robotaxi, tak to bude určitě ku prospěchu,“ doplňuje Pavel Havránek z Centra dopravního výzkumu.
Otázkou je taky reakce veřejnosti – i když důvěra lidí k samořiditelným autům v Česku se podle Havránka postupně zvedá. „Lidé už jsou přístupnější, ze začátku to odmítali nebo je to vůbec nezajímalo. To se posouvá a důvěra v technologie postupem času roste. Teď jde o to, jak bude probíhat testování, aby se to ukázalo v reálných podmínkách.“
Vláda letos schválila plán autonomní mobility do roku 2025 s výhledem roku 2030, jehož součástí je i příprava zákonů, které provoz takových aut umožní – i když zatím spíš stále jen s řidičem-kontrolorem za volantem.
Související
-
Sází, pleje, zalévá i sklízí. Autonomní zemědělský robot by mohl člověka nahradit už za několik let
Zemědělcům usnadňují práci stále modernější stroje. Budoucnost bude ale zřejmě patřit robotům, které budou dělat všechnu práci zcela samy.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ONLINE: Zelenskyj je diktátor bez voleb, napsal Trump. ‚Ukrajině nemusí zbýt nic,‘ dodal
-
Prokop: Není to o vyhazování úředníků. Nezkoumáme efektivitu systémů, kde tečou stovky miliard ročně
-
‚Určitě to ještě bude vlhké.‘ Lidé zasažení povodněmi stále nevysušili své domy, čekají na jarní slunce
-
Kdyby to zvládal každý, tak tam jsou všichni, povzdechl si Krčmář po chybách na poslední položce