Když dojde na rekonstrukce, cyklodoprava se ignoruje, kritizují cyklisté opravu Lesnické ulice v Brně

Brněnští cyklisté kritizují město za další rekonstrukci ulice, kde nebude vyhrazené místo pro jízdní kola. A to i přesto, že cyklopruh v ní navrhuje stále platná, ale nezávazná magistrátní koncepce. Jde o Lesnickou ulici, která vede k Mendelově univerzitě, a jejíž opravy potrubí a tramvajových kolejí za 190 milionů korun začnou v lednu a potrvají jeden rok.

„Sice máme nějaké oficiální dokumenty a představy, kudy lidé jezdí, máme o tom i data, ale když dojde na lámání chleba, na samotné rekonstrukce, tak se cyklodoprava ignoruje,“ poukazuje zástupce spolku Brno na kole Michal Šindelář. A upozorňuje, že skoro stejná situace nastala letos po opravách Merhautovy ulice, která s Lesnickou prakticky sousedí.

„Tam bylo od začátku uvažované cykloopatření, postupně se to osekávalo a nakonec, i když tam mohlo být, tak se to udělalo tím nejhorším možným způsobem,“ upozorňuje Šindelář a podotýká, že za promeškanou příležitost považuje taky dřívější rekonstrukci ulice Milady Horákové. „Propojením těch ulic mohla vzniknout cyklistická trasa od Provazníkovy až do centra,“ doplňuje.

Lipová alej půjde k zemi

Lesnická ulice s tramvajovou tratí vede do kopce. Podél ní roste neúplná lipová alej. Po opravách půjde 24 stromů k zemi, město místo toho vysadí 50 habrů a javorů. A cyklisté směrem nahoru dostanou jenom úzký asfaltový pruh. „Je to minimální hodnota přípustná podle normy. Důležité ale je hlavně to, aby to bylo vyznačené, s čímž se zatím nepočítá,“ namítá Šindelářův kolega a člen dopravní komise magistrátu Marek Lahoda z Pirátské strany.

Cyklo nedostatky

Lahoda upozorňuje i na další nedostatky. „Jednak se nerekonstruuje ulice v celé délce, takže kdyby se to značení pro cyklisty alespoň doplnilo, tak by bylo nutné, aby se vyznačilo od Merhautovy až po Provazníkovu,“ upozorňuje na to, že práce na výměně vodovodu, kanalizace a kolejí se týkají zhruba půlkilometrového úseku od jižního cípu parku Schreberovy zahrádky po rohovou budovu Mendelovy univerzity.

Nedomyšlené je podle Lahody i to, že se u zastávky Tomanova plánuje bezbariérová vyvýšená zastávka vídeňského typu.

„Tyto zastávky jsou v jiných případech velmi dobrým řešením, ale tady nejsou samostatné předjízdné pruhy pro auta a tak tu nedávají smysl. Povedlo se nám aspoň dohodnout s dopravním podnikem a vodárnami, že směrem do kopce bude zastávka zúžená na cyklovídeňskou zastávku, aby řešení pro cyklisty bylo spojité a aby se tam předešlo kácení stromů,“ myslí si Lahoda a dodává, že v celém úseku nevznikne ani jeden přechod pro chodce, jen místa pro přecházení. Nyní tam není ani jedno z toho.

Jiné řešení nebylo možné

Magistrát se hájí tím, že jiné řešení nebylo možné. „V ulici není možné vzhledem k jejímu profilu vytvořit samostatný pruh pro cyklisty. Cílem proto je, aby využívali přilehlé ulice, kde bude možné bezpečně projíždět. Vzhledem k tomu, že na Lesnické je třeba mít prostor pro tramvajovou i automobilovou dopravu a zároveň je při plánované rekonstrukci snaha maximálně zachovat zeleň, která zde historicky je, je nutné navzdory generelu najít jiné vhodnější řešení,“ tlumočí stanovisko města Anna Dudková z tiskového oddělení magistrátu.

„V rámci možností se nám podařilo maximum, co se dalo vytvořit,“ říká radní Petr Kratochvíl z ODS.

Jde o několikátý případ, kdy magistrát ignoruje svůj stále platný generel cyklistické dopravy z roku 2010 a v něm navržená opaření. Ten právě na Lesnické nebo ulici Milady Horákové s jízdou cyklistů počítal.

Nový generel všeobecné dopravy

„My bychom rádi zpracovali nový generel dopravy všeobecné. Nejen pro pěší a cyklisty, ale pro všechny. Každý ten generel nyní řeší zájmy jedné skupiny, chceme to dát dohromady,“ vysvětluje radní Kratochvíl, že by rád současný dokument aktualizoval, respektive vytvořil generel úplně nový.

„Vytipovaná jsou pro to Černá Pole, kde bychom to měli vyzkoušet a případně pak podle toho přenést na zbytek města,“ doplňuje radní. Právě přes Černá Pole vede Lesnická ulice.

Nový koncepční dokument ovšem dost možná nebude pro úředníky ani projektanty závazný, tak jako současný generel z roku 2010. Jeho autor Adolf Jebavý pouze vzkázal, že ne vždy je to jen existenci koncepčního dokumentu, ale i o ochotě úředníků a těch, kteří vše povolují, včetně policie.

Čtěte také

S tím souhlasí i Michal Šindelář ze spolku Brno na kole. „Nový koncepční dokument nepomůže vyřešit problém magistrátu s tím, že nedokáže s těmi koncepčními dokumenty pracovat. Je potřeba vyjasnit roli cyklogenerelu. Ten byl vytvořen za účelem okamžité proměny ulic v horizontu pár let a spočívá hlavně na cyklopruzích. Někteří lidé v Brně si ho ale vykládají tak, že to je maximum možného, přitom je potřeba prosazovat chráněnou infrastrukturu od automobilové dopravy. Ten cyklogenerel nebyl myšlenkově takto stvořen a pro rekonstrukce je potřeba hledat ambicióznější řešení. Nějaká aktualizace by ale mohla být užitečná, protože by řekla, kudy povedou ty páteřní cyklotrasy oddělené od aut,“ říká Šindelář, zastupující spolek, který letos porazil magistrát u soudu kvůli rušení několika cykloobousměrek.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související