O nerovnosti ve vzdělávání se mluví roky. Pandemie covidu problémy ve školství zviditelnila, myslí si ředitel brněnské školy
„Rozkolísaná znalostní úroveň a zvýšená míra úzkostí studentů po distanční výuce a jiných covidových omezeních jsou spojené nádoby,“ říká ředitel brněnské školy Labyrinth Břetislav Svozil.
V rozhovoru o českém školství po době opakované distanční výuky Svozil zároveň upozorňuje, že problémy tuzemského školství proticovidová opatření nezpůsobila, ale spíše zviditelnila.
„O nerovnostech se u nás mluví roky stejně jako o kultuře školy. Ministerstvo se na to snaží reagovat, takže si troufám si říct, že doba covidová, která způsobila mnohé negativní věci, tak toto odkrytí může vést v konečné míře třeba k intenzivnějšímu naplnění Strategie 2030+,“ myslí si ředitel základní školy a gymnázia Labyrinth.
Co se podepsalo na tom, že znalosti žáků a studentů naznaly rozdílů? „Čeho se to dotklo, tak to jsou sociálně dovednosti. A to si myslím, že jsou klíčové věci, které vedou k duševní rovnováze a pohodě. Ukázalo se, že mnoho dětí trpí úzkostnými poruchami. Distanční výuka, která je odloučila od jejich třídního kolektivu, měla velký dopad na samotné učení,“ podotýká Svozil.
Kam se po pandemii covidu-19 české školství posunulo? Jaké jsou jeho aktuální výzvy? Chtějí rodiče, aby se naše školství změnilo? A není už čas zvýšit požadavky na zájemce o studium na pedagogických fakultách? I na to se ptá redaktorka Karolina Antlová. Poslechněte si rozhovor!
Jak a kde můžete poslouchat pořad Host Dne na Moravě?
Živě v rádiu od pondělí do čtvrtka v 17:30, ale i zpětně na internetu. Všechny díly jsou jako podcast ke stažení. Najdete ho na webu Českého rozhlasu Brno, na audioportálu mujRozhlas, který si můžete nainstalovat i jako aplikaci, a také ve všech podcastových aplikacích.
Související
-
Distanční výuka zabíjí debatu i kreativitu. Některé přednášky ale do on-line prostoru přenést jdou
Co přináší distanční výuka studentům i vyučujícím? Jakou část je možné do prostření internetu přenést? A skutečně zase skončí všichni studenti před obrazovkami počítačů?
-
Jak zefektivnit české školství? Zavřít malé nekvalitní školy, radí sociolog Prokop
Jak by se dala zlepšit efektivita českého školství? A dá se v něm ušetřit? „Nabízí se reforma řízení školství i reforma samotného obsahu," říká sociolog Daniel Prokop.
-
Maminka tří dětí: Netušili jsme, že to bude tak náročné. Distanční výuka změnila naše životy
Byl to hrozný šok, vzpomínají mnozí rodiče, když si vybavují první uzavření škol před dvěma lety kvůli koronavirové pandemii. Jak situaci zvládli?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://brno.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://brno.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.