Najít způsob, jak komunikovat. S psycholožkou Zuzanou Masopustovou o nemluvících dětech s autismem

6. červen 2023

O světě nemluvících dětí s autismem podle brněnské psycholožky Zuzany Masopustové víme velmi málo právě proto, že nám o svém světě neumí říct. „Můžeme se to dozvídat od těch, kterým se později podařilo tuto bariéru nějak protnout. Buď se u nich řeč rozvinula, nebo se našel jiný způsob komunikace,“ doplňuje psycholožka s tím, že za tím ale obvykle byla velká podpora jejich okolí.

Čtěte také

Dnes jde o dospělé, jejichž okolí kdysi věřilo, že někde uvnitř mají intelekt mnohem větší, než to navenek vypadá. Zároveň ale nikdo z odborníků podle Masopustové neví, jestli ty děti, které komunikační bariéru neprolomily, jsou na tom se svým intelektem jinak, nebo jsou na tom jinak právě jen z hlediska svého okolí, které jim neumí pomoct najít komunikační cestu.

Nemluvící děti s autismem a jejich rodiče to v českém vzdělávacím systému i v oblasti odborné podpory nemají jednoduché. Podle psycholožky Zuzany Masopustové se totiž většinově systém nesnaží do světa těchto dětí nahlédnout. „Dominantně zůstáváme přesvědčeni, že když nám dítě selhává v každodenních záležitostech, selhává v komunikaci, selhává v testech intelektu, tak tam ten intelekt prostě není, a zacházíme s ním jako s dítětem s poruchou intelektu,“ doplňuje.

Zuzana Masopustová

Nemluvící děti s autismem, které mají šanci to zažít jinak, mají podle psycholožky kolem sebe rodiče nebo odborníky, kteří kromě různých běžných přístupů zkouší těmto dětem nabízet i podněty, které jsou mimo očekávaný intelekt dítěte. „Třeba si s nimi povídají o vesmíru nebo je pustí k YouTube. A zjistí, že to dítě, které nemá být moc schopné se naučit číst, je schopné si samo do vyhledavače napsat název videa, které je zajímá,“ vysvětluje psycholožka.

Smíření se s diagnózou

Jak v rozhovoru o problematice nemluvících dětí s autismem psycholožka Zuzana Masopustová dále zdůrazňuje, právě to jsou momenty, kdy třeba rodič může uvěřit tomu, že to s intelektem jeho dítěte může být jinak, než se zdá. Je ale potřeba, aby měl pak následně kolem sebe odborníky, kteří tomu také uvěří. A to se podle ní většinově opět moc neděje. Ze své praxe potvrzuje, že se takoví rodiče pak často setkávají s tím, že jsou přesvědčováni, že se nesmířili s diagnózou svého dítěte a že si žijí v nereálných představách.

Čtěte také

„A ještě více to komplikuje to, že to tak skutečně může i několik let vypadat, že si ten člověk žije v nějakých svých nerealistických představách. Je smutné, že pak tito rodiče nejsou vystaveni podpoře odborníků. Na druhou stranu ale rozumím tomu, že tato ‚nepodpora‘ má nějaký logický základ a je velmi těžké poznat, jestli rodič žije v deziluzi, nebo něčemu věří. A odborně potřebujeme k těmto dětem často přistupovat s úvahou, že obojí je správně, což to celé opět komplikuje. Jako odborníci bychom ale na to měli být připraveni, aby v tom tito rodiče nezůstávali sami,“ vysvětluje Zuzana Masopustová.

Co všechno víme o světě nemluvících dětí s autismem? A ukazují jejich příběhy limity přístupu společnosti, kdy hodnotu člověka často odvíjí jen od toho, co dokáže? Hostem Dne na Moravě je brněnská psycholožka Zuzana Masopustová. Poslechněte si rozhovor!

Spustit audio

Související