Nad Velkou cenou se opět stahují mračna. Brno nechce dát peníze na opravu okruhu

11. listopad 2020

Brnu znovu hrozí, že přijde o pořádání Grand Prix silničních motocyklů. Pořadatelský spolek města a Jihomoravského kraje totiž zřejmě nedokáže splnit požadavky od promotérské agentury Dorna, která vlastní licenci na závody. Hrozí tak i varianta, že letošní ročník motoGP byl na Masarykově okruhu úplně poslední.

Důvodem je stav závodního okruhu. Podle samotných jezdců je trať špatná, hrbolatá a nebezpečná. Pořadatelská agentura Dorna i Mezinárodní federace motocyklistů požaduje kompletní rekonstrukci trati za asi 100 milionů korun. K opravě závodiště se ostatně Spolek pro Grand Prix České republiky zavázal ve smlouvě. Jenomže kvůli koronavirové krizi jsou teď rozpočty samospráv velmi napjaté a čekají miliardové propady.

Opravit jen to nejnutnější

Vedení Brna navrhlo, že by se kvůli nadcházejícím závodům provedly jen nutné opravy. Zda by mohly stačit, zatím není zřejmé.

Čtěte také

Primátorka Markéta Vaňková z ODS řekla, že nejnutnější opravy by vyšly na 20 milionů korun. Jenže ani ty v tuto chvíli město ani Jihomoravský kraj nechtějí dát. Situaci komplikuje i to, že se právě dnes mění vedení kraje a na rozhodnutí zbývá jen pár dní. Podle Vaňkové by bylo ideální, kdyby peníze investoval Automotodrom, který závody hostí a okruh pro ně pronajímá.

Mluvčí Automotodromu Petr Boháč prohlásil, že jde o věc pořadatelského spolku, který o nutnosti oprav ví dlouhodobě, ale je nečinný. Poznamenal taky, že pro spolek je jednodušší skončit v insolvenci a udělat tak mezinárodní ostudu. O možné insolvenci mluví i Vaňková, protože pokud Dorna nebude souhlasit s kompromisem, tak spolek nedokáže plnit své závazky.

Pojede se příští rok?

Už letošní ročník měl být poslední z pětileté smlouvy, kterou spolek s Dornou uzavřel. Kvůli koronavirové krizi se ale letošní závody jely bez diváků za méně peněz a proto se plnohodnotné konání motoGP přesunulo na příští rok. Pokud ale bude trať ve špatném stavu a nestihne se příští rok na jaře opravit, může Dorna licenci prodat jiným státům.

Čtěte také

Mluví se v této souvislosti třeba o Finsku nebo Maďarsku. To ovšem pro město a kraj znamená další potíže. Jednak je to vrácení 30 milionů korun za už prodané vstupenky. A podle nejhoršího scénáře by spolek musel zaplatit další desítky milionů za závody, které se ovšem neuskuteční. To už pak bude záležet na právnících, jak si se složitou situací a smlouvami či smluvními pokutami poradí.

Kritika ze strany opozice

Celý problém by mohla vyřešit nová smlouva na další období, jenže podmínky Dorny jsou podle Vaňkové tak tvrdé, že je nepůjde splnit. Doteď spolek platil za licenci ročně přes 100 milionů korun. Na příštích pět let by to mělo být ročně až 250 milionů, jako platí i jiné státy.

Vzhledem k tomu, že financování závodů v Česku je problém každý rok, nedá se očekávat, že si s tím samosprávy lehce poradí. Což hlavně v Brně silně kritizuje opozice, zejména bývalý primátor Petr Vokřál, není nezávislý zastupitel a dřívější člen hnutí ANO. Ten včera řekl, že vedení města už nad závody zřejmě zlomilo hůl a že jejich zrušení bude katastrofa pro podnikatele a hotely v regionu, stejně jako pro slávu města. Podle primátorky Vaňkové ale už nešlo udělat víc.

autoři: Tomáš Kremr , Petr Tichý
Spustit audio

Související