Mezníkem pro jihomoravské dálnice je rok 2030, slibuje šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic

9. listopad 2023

Dokončení dálnice z Brna do Vídně se znovu přiblížilo, hlásí Ředitelství silnic a dálnic. Je to skutečně tak? A jak jsou na tom další významné dopravní stavby na jihu Moravy, co problémy spojené s rozšiřováním dálnice D1 v Brně?

Silničáři tvrdí: Máme oproti dřívějšku velkou výhodu, v případě sporů už soudy nerozhodují v letech, ale v měsících. A většinu sporů uzavírají rozsudky ve prospěch staveb. „Nepamatuji v poslední době spor, ve kterém bychom neuspěli,“ říká ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic ČR David Fiala.

Konkrétně u chybějící části dálnice D52 věří, že by stavba mohla začít i v případě sporů v roce 2026, tedy aspoň v úsecích od Pohořelic po Nové Mlýny a od Nových Mlýnů k hranici s Rakouskem. Samostatně musí řešit překonání samotných novomlýnských nádrží, tam by mohla stavba začít 2028. „Kolem roku 2030 by dálnice mohla fungovat,“ tvrdí.

Nenapojená dálnice D52

První část považovaná řidiči za dálnici D52 se otevřela v roce 1977. Tehdy dobudovaný úsek z jihu Brna k Rajhradu však její součástí není, je nyní jen silnicí první třídy se čtyřmi pruhy. Nynější část od Rajhradu po Pohořelice vyrostla v letech 1992 až 1996. Od té doby silničáři nedokázali prosadit stavbu pokračování. Z dálnice D52 je tak fakticky funkčních jen necelých 17 kilometrů, z obou stran na ni navazuje silnice první třídy. Rakušané navazující úsek rychlého spojení s Vídní mají pod označením A5 postavený až po hranice u Mikulova, i když posledních pět kilometrů je pouze dvoupruhých, ale připravených na rozšíření.

Souběžně má vzniknout i nové napojení u Brna na dálnici D1, a to tangentou jižně od Modřic k dálnici D2. Nejprve chtějí silničáři zkapacitnit dálnici D2 a pak vybudovat propojení.

Na dálnici D1 u Brna je teď nejhorší čtvrtek, chystají se změny

Další významnou stavbou na jihu Moravy je přeměna dálnice D1 u Brna na tři pruhy. Zatím dělníci pracují mezi křižovatkami s dálnicí D2 a odbočkou na Vídeň. Řidiči tam zažívají rozsáhlé kolony.

Těm se podle Fialy předejít nedá, některé změna ale mají situaci ulehčit. Proměnlivé dopravní značky doporučují řidičům rychlost, aby nečekali déle, než je nutné. Pruhy jsou v opravovaných místech širší, aby se řidiči nebáli jet tím rychlejším. A silničáři teď dělají i žluté kříže na sjezdech, aby kamiony v pomalejším pruhu neblokovaly výjezd aut z rychlejšího pruhu.

Fiala konstatoval, že nejhorším dnem například při cestách od Prahy bývá podle dlouhodobého měření čtvrtek, naopak pondělí je překvapivě klidnější.

Co dalšího státní silničáři na jihu Moravy chystají? Jaká je situace na Velkém městském okruhu v Brně a kdy se tamní tři rozestavěné stavby otevřou? Více v rozhovoru z pořadu Host Dne na Moravě.

Spustit audio

Související