Brněnští vědci našli nový způsob léčby leukémie. Svůj objev si nechali patentovat

Brněnští vědci navrhli nový lék na chronickou lymfatickou leukémii. Odborníkům se v laboratořích výzkumného centra CEITEC Masarykovy univerzity podařilo popsat mechanismus, který dokáže zabránit množení nádorových buněk v těle pacienta. Nový lék zároveň snižuje odolnost leukemických buněk vůči současným léčivům. Svůj objev už si vědci nechali patentovat.

„Celý tady tento projekt začal před více než deseti lety. Bylo to dosti náročné především ze stran dostupnosti klinických vzorků. Během našeho výzkumu jsme využili vzorky od více než 150 pacientů,“ říká Václav Šeda. Účinky léku testoval na vzorcích, které vědci získali od lékařů z Fakultní nemocnice Brno. Cesta k objevení nové terapie nebyla snadná. Původně vědci ve své studii zkoumali, jak nádorové buňky reagují na jednu ze současných forem léčby.

„Teď nověji se používají léčiva ze skupiny takzvaných BCR inhibitorů. Naše studie se právě těchto inhibitorů dotýká, protože Vašek Šeda popsal, jakým způsobem vzniká v leukemických buňkách rezistence, respektive adaptace na tuto skupinu léčiv,“ vysvětluje vedoucí výzkumu Marek Mráz.

„My jsme popsali, že během terapie dochází u pacientů v relativně krátké době ke zvýšení produkce jedné konkrétní molekuly. Tato molekula způsobuje, že leukemické buňky dostávají jistou míru odolnosti vůči právě probíhající léčbě. Zároveň jsme popsali, že pokud tuto molekulu zablokujeme, tak rakovinné buňky jsou schopny lépe umírat,“ dodává Šeda.

Zlepšování a testování

K zablokování nežádoucí molekuly plánují vědci využít molekulu jinou. V následujících letech budou vylepšovat její chemické vlastnosti, aby léčba byla co nejúčinnější. Poté by odborníci rádi zahájili také klinické testování.

„Je velice těžké říct, co se stane reálně při podání terapie u pacienta. Nicméně lze předpokládat, že by se v té klinické studii mohl ukázat benefit pro pacienty – prodloužení přežití nebo minimálně nějaká dlouhodobější kontrola té choroby,“ popisuje Mráz.

Při chronické lymfatické leukémii dochází k nekontrolovatelnému dělení jednoho typu imunitních buněk. Ty přestávají tvořit protilátky, které člověka chrání před infekcí. Ve výsledku může dojít až k celkovému vyčerpání pacienta.

„Máme zde skupiny pacientů, kteří nemají vůbec žádné projevy. A potom máme také druhou skupinu pacientů, která poměrně brzy potřebuje nasadit terapii,“ uzavírá Václav Šeda. Chronická lymfatická leukémie je nejčastějším typem leukémie u dospělých. Ročně je v Česku diagnostikována zhruba šesti stovkám lidí.

autor: Ivana Chatrná