Slečna Julie řádí U stolu
Slečna Julie je aristokratka, která se chce o Svatojánské noci bavit. Jean je Juliin pohledný a svalnatý sluha, který má pro Julii slabost. A na stole máme zápletku jednoho z nejslavnějších dramat Augusta Strindberga. Tedy U stolu. V Divadle U stolu.
Zhruba hodinovou „první naturalistickou truchlohru švédského divadla" s různými komediálními odbočkami můžeme nově vidět v brněnském Divadle U stolu.
„Julii, vrtošivou dívku, která se nedávno rozešla s jedním ze svých nápadníků, hraje již ostřílená herečka Hana Tomáš Briešťanská. Jejího sluhu, který poslouží jako Juliino povyražení i zkáza, ztvárnil Zbyšek Humpolec – ten teprve nedávno ukončil své studium na JAMU, ale i přesto se role zhostil skvěle," vysvětluje režisér inscenace Ivo Krobot.
„Já jsem v roce 1974 dělal pasáže ze Slečny Julie jako školní práci, ale z těch velkých věcí jsem Strindberga ještě nedělal," přiznává dále Krobot, který se ke stejnému titulu vrátil po více než čtyřiceti letech. „V představení je spousta motivů, od společenského postavení hlavních postav až po souboj mezi mužem a ženou – dvěma rozdílnými živočišnými druhy. To mě zajímalo," dodává.
Proslýchá se, že August Strindberg napsal své dnes nejhranější drama Slečna Julie během čtrnácti dní v roce 1888. I když byl tou dobou již v rozvodovém řízení, stále žil se svou ženou a dětmi. A právě manželce věnoval hru jako „třetí varovné drama" – chtěl ji prostřednictvím tragické pointy varovat, aby se nezaplétala se správcem domu (s jehož příbuznou měl ale poměr Strindberg sám).
„Hlavní důraz jsme kladli na precizní výkony hlavních postav, které se před divákem v tak malém prostoru nemají kam schovat. Hodinu a půl být v kuse na jevišti je komplikované i pro velice zkušeného herce, navíc ten prostor je velice komorní – vzdálenost diváka od první řady je padesát centimetrů," popisuje Krobot.
Humpolec s Briešťanskou jsou na pódiu skutečně po celou dobu trvání představení, a pro oba se jednalo o novou zkušenost. Počet herců jen v několika momentech rozšiřuje Gabriela Štefanová jako Kristýna. Na jevišti se ale neobjevuje, její hlas byl nahrán do audiostopy a ve vyhrocených okamžicích se ozývá zpoza dveří.
„Přestože Divadlo U stolu působí u Centra experimentálního divadla, nepokládám ho za divadlo experimentální. Myslím si, že se jedná o divadlo tradiční, upřednostňujeme hlavně klasické texty – a mezi ně patří také Slečna Julie," uzavírá umělecký šéf divadla František Derfler.
Scénografie představení se zhostil Jan Konečný, o kostýmy se postarala Alice Novotná. Hudbu složil Krobotův dlouholetý spolupracovník Zdeněk Kluka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.