Skladištní prostory ožily! Brněnské obchodní centrum Dornych se proměnilo v Dům kultury a konců
Bernardeta Babáková vás provede Domem kultury a konců v OC Dornych, kam svoje umělecké aktivity umístilo HaDivadlo a platforma Terén. V červnu proběhl v industriálních prostorách obchodního centra Dornych třetí ročník mezioborové události HaDivadla a platformy Terén s názvem Dům kultury a konců.
Jindy prázdné skladištní prostory ve třetím podlaží bývalého obchodního domu Prior se proměnily v místo pro přednášky, workshopy, maximalistickou malbu, audiovizuální instalaci, scénografickou intervenci, kavárnu a produkci autorské hudby.
Svoji přednášku o brutalistní architektuře a jejím mizení z tuzemského veřejného prostoru zde měl umělec a autor publikace i televizní série Vetřelci a volavky Pavel Karous. Na přednášku navázala diskuze moderovaná historičkou architektury Šárkou Svobodovou. Společně s architektkou a mediátorkou Eliškou Pomyjovou působící v Laboratoři udržitelné výstavby ČVUT a Pavlem Karousem zkoušeli návštěvníkům představit architekturu a veřejný prostor ve vzdálené, utopické budoucnosti.
Během programu i mimo něj se návštěvníci mohli procházet celým třetím podlažím, objevovat nové výhledy na město nebo prozkoumávat zákoutí budovy. V jednom z nich probíhala po celý den až do úplného závěru procesuální malba Alexeje Kljukova a Vasila Artamonova.
Ta odkazovala k námětům známých například z mozaik druhé poloviny 20. století. Malíři do ní posléze provedli takové zásahy, aby malba vykazovala prvky typické pro opuštěná a chátrající místa. Malba je dočasná a zanikne společně se zdmi obchodního domu. U vstupu do třetího podlaží skrze sítotisk do prostoru výtvarně zasahovala lektorka a výtvarnice Carolina Sidon se svou dcerou.
V další části třetího podlaží se nacházela scénografická intervence kolektivu TABULA RASA a světelného designéra Jonáše Garaje. Společně vytvořili scénografickou situaci z předmětů, které nalezli v prostorách skladiště.
Návštěvníci a návštěvnice se také mohli zapojit do workshopu, jehož cílem bylo zkoumat konce probíhající v jejich okolí i v jejich životech. Na workshop navázala společná akce s názvem Vyprovázení. A s čím se návštěvníci loučili? Třeba s budovou brněnské Zbrojovky, oblíbenou kavárnou na Grohově ulici nebo s VHS kazetami a cédéčky. Akci hudebně doprovázel zvukový designer a hudebník Matúš Kobolka. Událost probíhala pod vedením lektorů a lektorek z organizace NaZemi, která se zaměřuje na nové metody ve vzdělávání, odpovědnou spotřebu nebo důstojnou pracovní odměnu.
V poslední části třetího podlaží obchodního domu se nacházela instalace s názvem Observace procesu konce. V ní Eva Truncová a Georgij Dimitrov tématizovali nejen nadcházející zánik brutalistní budovy navržené Zdeňkem Řihákem a Zdeňkem Sklepkem, ale i novou stavbu, která má na místě současného obchodního domu vzniknout.
Rozsáhlý prostor skladiště s prázdnými regály se obohatil o sluchátka, televize s archivními materiály a o projekci vizualizace nového stavebního záměru.
Dům kultury a konců přinesl návštěvníkům možnost napřít své myšlenky za horizont všednodenních událostí a společně se setkat uvnitř brutalistní budovy v centru Brna, jež je určena k brzké demolici a její fyzický konec je nadohled.
Související
-
Uslyšet řád ve změti zvuků. Poslechněte si rozhovor o site specific projektu Order of Sonic Chaos
Poslechněte si o třídílném site-specific projektu zvukového a vizuálního umění v katakombách Centra experimentálního divadla, který realizuje umělecká platforma Terén.
-
Brněnská výstava s názvem VZTAHY FUNDUS UTOPIE představila současnou českou scénografii
10. června proběhla ve skladových prostorách obchodního centra Dornych, dříve známého jako Prior, vernisáž výstavy s názvem Vztahy Fundus Utopie.
-
Všechno nejlepší! Centrum experimentálního divadla oslavilo 30 let na brněnské scéně
Centrum experimentálního divadla funguje 30 let, a přestože se jeho funkce během let mírně měnila, tak jeho role v rámci brněnské kulturní scény je nepopiratelná.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.