Uslyšet řád ve změti zvuků. Poslechněte si rozhovor o site specific projektu Order of Sonic Chaos
I Brno se přes léto stává rozpáleným městem, jehož obyvatele na čas opustí zájem o cokoliv jiného než o možnost vyhledat stín či chladný kout.
V období dovolených vyhlašují letní prázdniny zpravidla i kamenná, repertoárová divadla. Ne však Terén, platforma pro současné performativní umění, která tvoří třetí, nejmladší scénu brněnského Centra experimentálního divadla. Letošní ročník je již druhým letním programem připraveným platformou Terén v prostorách katakomb. V roce 2021 v něm byl realizován výstavní projekt Spooky Butt, který připravilo kurátorské duo Daniel Hüttler a Šimon Kadlčák.
V červnu proběhl zahajovací večer site specifc projektu nazvaný Order of Sonic Chaos. Během něj umělecký šéf Terénu Matyáš Dlab představil nadcházející program, umělecké týmy a kurátora projektu, zvukového umělce Jonáše Grusku.
Jonáš Gruska se ve své tvorbě pohybuje na pomezí skladatelství elektroakustické hudby a vytváření akustických objektů. Na otázku, zda se cítí být spíš hudebníkem, nebo zvukovým umělcem, s úsměvem odpovídá, že je nejspíš pazvukár. Je také nadšeným mykologem, v domovské Bratislavě provozuje mykologické laboraturium.
Co je to site-specific?
Pokud mluvíme o site specific, máme na mysli instalace a umělecké záměry navržené pro konkrétní prostor. Tímto prostorem jsou v případě projektu Order of sonic chaos katakomby Centra experimentálního divadla pod Zelným trhem. První část projektu, nazvaná Ephemeral shrine, měla svoje vernisážové uvedení 18. srpna. Společně s doprovodným programem, do kterého patří koncerty, komentované prohlídky, výtvarné umění, setkání s autory a autorkami nebo hudební performance, si mohou návštěvníci vychutnat atmosféru a příjemný chlad podzemních prostor katakomb.
Katakomby jsou otevřené od pondělí do pátku od 14 do 20 hodin a přes víkend od 12 do 18 hodin. Diváci tak mají možnost vychutnat si instalaci nerušeně a navštívit ji opakovaně.
Interdisciplinární program propojuje hudbu, zvukové a výtvarné umění a performance. Umělci a umělkyně podílející se na projektu jsou MSHR (US), EJTECH (HU/MX), Angakok Thoth (SK), Jonáš Gruska (SK), František Hanousek (CZ), Jakub Hájek (CZ) a Natálie Pleváková (CZ). První část programu se uskutečnila od 18. do 25. srpna a zakončil ji svojí performance již zmíněný Jonáš Gruska.
Od 30. srpna do 4. září je možné v prostorách katakomb navštívit audiovizuální instalace americké umělecké dvojice tvořící pod jménem MSHR. Od 9. do 14. září ve třetí části projektu naváže maďarsko-mexické duo EJTECH.
Site specific projekt Order of Sonic Chaos nabízí návštěvníkům nejen unikátní zážitek z netradičního prostoru katakomb. Vystavená díla i způsob, jakým vybraní umělci tvoří, může v návštěvnících probudit jiný druh pozornosti nebo rozvinout jistý druh vnímavosti, na které jsme, nejen kvůli úmorným letním vedrům, mohli v každodenním životě zapomenout.
Související
-
Brněnská výstava s názvem VZTAHY FUNDUS UTOPIE představila současnou českou scénografii
10. června proběhla ve skladových prostorách obchodního centra Dornych, dříve známého jako Prior, vernisáž výstavy s názvem Vztahy Fundus Utopie.
-
Moje psaní není autobiografické, snažím se obsáhnout, co vidím kolem sebe, říká básnířka Babáková
Básnířka Bernardeta Babáková patří mezi nejvýraznější osobnosti mezi autorkami a autory právě vstupujícími na českou básnickou scénu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.