Silničáři podali rozklad proti rozhodnutí ÚOHS, který zastavil zakázku na stavbu městského okruhu
Ředitelství silnic a dálnic nesouhlasí s rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který zastavil dostavbu Velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici v Brně.
Antimonopolní úřad před dvěma týdny zakázal silničářům uzavřít smlouvu na stavbu čtyřproudé silnice a tramvajového tunelu za asi dvě miliardy korun. Podle správy silnic úřad vyhověl námitkám slovenské firmy, která se ale o zakázku nemohla ucházet.
„Tento slovenský subjekt vůbec nemá příslušné oprávnění pro dané práce, je oprávněn provádět pouze staveby pozemní, to znamená budovy. Nikoliv stavby komunikací, takže vůbec nemohl být v této zakázce úspěšný,“ shrnuje námitky Brna a silničářů primátorka města Markéta Vaňková z ODS.
Zakázku napadl podnikatel a rally závodník Julius Lapdavský, majitel firmy Deštrukprojekt z Rožňavy u Košic. Českému rozhlasu odmítl říct proč. „Zatím se nebudeme vyjadřovat, však ještě nic není pravomocné.“
Nadbytečné podmínky
Lapdavský u antimonopolního úřadu uspěl s námitkou, že silničáři do veřejné soutěže zadali nadbytečné podmínky na stavební firmy a tím mu vznikla újma. ŘSD mělo zvláštní požadavek na specializaci v elektrotechnice, protože součástí stavby okruhu je i elektronika za 150 milionů korun. Podle ÚOHS je v Česku tato specializace už započítaná v obecné stavební živnosti. Podle silničářů je ale právní úprava na Slovensku opačná. A i proto proti rozhodnutí úřadu podali rozklad.
„Myslíme si, že stěžovatel mohl jednat i na pokyn někoho jiného, což píšeme i v tom rozkladu, a myslíme si, že mohl jednat i na pokyn Váhostavu,“ doplňuje šéf brněnského závodu silničářů David Fiala.
Možné propojení
Na možné propojení slovenské stavební firmy Váhostav s Lapdavským už dřív upozornil deník Zdopravy.cz ve spolupráci s Českým rozhlasem. Obě firmy totiž dříve zastupoval nebo stále zastupuje advokát Vlastimil Calaba, který sídlí v Kroměříži na stejné adrese jako česká pobočka Váhostavu. Calaba uvedl, že kvůli mlčenlivosti nemůže nic komentovat.
„Pokud tu má sídlo firma Váhostav, tak to není v tomto spjaté. Já nejsem ničí právník, já jsem advokát, v tomto ohledu nezávislý. Pokud je tam nějaká souvislost, tak musí být pouze náhodná.”
Firma Váhostav uvedla, že se o brněnskou zakázku zajímala, říká její mediální zástupce Tomáš Halán. „Po posúdení zadania podkladov sa spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a. s., rozhodla, že sa do predmetnej súťaže so svojou ponukou neprihlási. Vzhľadom k tomu nebude spoločnosť samotný priebeh súťaže bližšie komentovať.“
Nelze prověřovat navrhovatele
Váhostav možné spojení s Lapdavským nekomentoval. Lapdavský tvrdí, že Váhostav nezná. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže namítá, že nemůže prověřovat, kdo námitky podává. „Nemůžeme nějak lustrovat navrhovatele. Zabýváme se tím návrhem a po věcné stránce vyhodnotíme, zda zadavatel postupoval v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, či nikoliv,“ říká mluvčí úřadu Martin Švanda.
Úředníci teď mají 60 dní na to, aby se s rozkladem vypořádali. Hlavní stavební práce na okruhu v Brně proto začnou zřejmě na podzim. Silničáři mezitím vysoutěží firmy na přípravné práce jako je kácení stromů nebo archeologický průzkum.
Související
-
Dostavba Velkého městského okruhu se kvůli rozhodnutí ÚOHS zdrží o několik měsíců
Dostavba Velkého městského okruhu Brna v Žabovřeské ulici se zdrží zřejmě o 4 až 5 měsíců.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Dost bylo kolaboranta Fica, skandovali Slováci v ulicích. Jen v Bratislavě se sešlo na 60 tisíc lidí
-
Muskovo gesto byl nacistický pozdrav. Ne jen hození srdce do davu, myslí si filozof jazyka Koblížek
-
Všichni v týmu se zvedáme, zlepšili jsme běh a střelba se také daří, pochvaluje si po sprintu Hornig
-
Srbští studenti vyzývají ke generální stávce. Zavřely divadla i bary, tisíce lidí blokovaly dopravu