Silničáři podali rozklad proti rozhodnutí ÚOHS, který zastavil zakázku na stavbu městského okruhu

10. březen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Stavba Velkého městského okruhu v Brně

Ředitelství silnic a dálnic nesouhlasí s rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který zastavil dostavbu Velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici v Brně.

Antimonopolní úřad před dvěma týdny zakázal silničářům uzavřít smlouvu na stavbu čtyřproudé silnice a tramvajového tunelu za asi dvě miliardy korun. Podle správy silnic úřad vyhověl námitkám slovenské firmy, která se ale o zakázku nemohla ucházet.

„Tento slovenský subjekt vůbec nemá příslušné oprávnění pro dané práce, je oprávněn provádět pouze staveby pozemní, to znamená budovy. Nikoliv stavby komunikací, takže vůbec nemohl být v této zakázce úspěšný,“ shrnuje námitky Brna a silničářů primátorka města Markéta Vaňková z ODS.

Zakázku napadl podnikatel a rally závodník Julius Lapdavský, majitel firmy Deštrukprojekt z Rožňavy u Košic. Českému rozhlasu odmítl říct proč. „Zatím se nebudeme vyjadřovat, však ještě nic není pravomocné.“

Nadbytečné podmínky

Lapdavský u antimonopolního úřadu uspěl s námitkou, že silničáři do veřejné soutěže zadali nadbytečné podmínky na stavební firmy a tím mu vznikla újma. ŘSD mělo zvláštní požadavek na specializaci v elektrotechnice, protože součástí stavby okruhu je i elektronika za 150 milionů korun. Podle ÚOHS je v Česku tato specializace už započítaná v obecné stavební živnosti. Podle silničářů je ale právní úprava na Slovensku opačná. A i proto proti rozhodnutí úřadu podali rozklad.

„Myslíme si, že stěžovatel mohl jednat i na pokyn někoho jiného, což píšeme i v tom rozkladu, a myslíme si, že mohl jednat i na pokyn Váhostavu,“ doplňuje šéf brněnského závodu silničářů David Fiala.

Možné propojení

Na možné propojení slovenské stavební firmy Váhostav s Lapdavským už dřív upozornil deník Zdopravy.cz ve spolupráci s Českým rozhlasem. Obě firmy totiž dříve zastupoval nebo stále zastupuje advokát Vlastimil Calaba, který sídlí v Kroměříži na stejné adrese jako česká pobočka Váhostavu. Calaba uvedl, že kvůli mlčenlivosti nemůže nic komentovat.

„Pokud tu má sídlo firma Váhostav, tak to není v tomto spjaté. Já nejsem ničí právník, já jsem advokát, v tomto ohledu nezávislý. Pokud je tam nějaká souvislost, tak musí být pouze náhodná.”

Firma Váhostav uvedla, že se o brněnskou zakázku zajímala, říká její mediální zástupce Tomáš Halán. „Po posúdení zadania podkladov sa spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a. s., rozhodla, že sa do predmetnej súťaže so svojou ponukou neprihlási. Vzhľadom k tomu nebude spoločnosť samotný priebeh súťaže bližšie komentovať.“

Nelze prověřovat navrhovatele

Váhostav možné spojení s Lapdavským nekomentoval. Lapdavský tvrdí, že Váhostav nezná. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže namítá, že nemůže prověřovat, kdo námitky podává. „Nemůžeme nějak lustrovat navrhovatele. Zabýváme se tím návrhem a po věcné stránce vyhodnotíme, zda zadavatel postupoval v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, či nikoliv,“ říká mluvčí úřadu Martin Švanda.

Úředníci teď mají 60 dní na to, aby se s rozkladem vypořádali. Hlavní stavební práce na okruhu v Brně proto začnou zřejmě na podzim. Silničáři mezitím vysoutěží firmy na přípravné práce jako je kácení stromů nebo archeologický průzkum.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související