Osobnost pod lupou. Studenti Divadelní fakulty JAMU si vyzkoušeli realizaci původní rozhlasové hry
Na konci letního semestru 2021 se na Divadelní fakultě JAMU uskutečnil rozhlasový workshop, v němž dostali studenti prvních ročníků Rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky (RTDS) a Audiovizuální tvorby a divadla (ATD) unikátní příležitost vyzkoušet si přípravu, realizaci a postprodukci původní rozhlasové hry.
Text hry vznikl v rámci semestrálního úkolu v předmětu Rozhlasové praktikum, kdy měli studenti za úkol napsat krátkou fiktivní reportáž vystavěnou na motivy skutečné události (atentát na Heydricha, potopení Titaniku, objevení Ameriky a podobně). Odevzdaný text měl pracovat s reportážními principy a postupy, ale zároveň měl být dramatickým útvarem pracujícím s autorskou fikcí. Pedagožka Iveta Novotná následně jeden z textů vybrala a jeho autor Marcel Peterka jej rozpracoval do podoby krátké senzační rozhlasové hry.
Senzační rozhlasová hra
Senzační rozhlasová hra je zcela specifický dramatický útvar, který vznikal zejména v začátcích rozhlasu. Scénáře tohoto typu kladou důraz na rozhlasovost a jsou v tomto ohledu velice vynalézavé. Často se tváří jako reálné živé vysílání a formálně do důsledků napodobují jiné rozhlasové pořady. Na pozadí senzační smyšlené události pak rozvíjí další motivy a témata s touto událostí nějak spojené.
Ideálním příkladem senzačních her je rozhlasová adaptace Války světů, kterou v roce 1938 v americké stanici CBS připravil režisér Orson Welles. Tehdejší senzační hry často stavěly na neobeznámenosti posluchačů, které chtěly překvapit dosud netušenými a neslyšenými možnostmi rozhlasového média. Dnešní tvůrci sází zejména na specifický humor, jehož prostřednictvím si pohrávají s rozhlasovými klišé.
Osobnost pod lupou
Rozhlasová hra Osobnost pod lupou posluchače přivádí do rozhlasového prostředí, ve kterém moderátorka Zuzana Dobrá zpovídá svého hosta, celosvětově významného virálního odborníka An Rejda Codiva. Během pořadu se postupně začne rozkrývat skutečná Codivova povaha a jeho pravé záměry, které se podezřele často shodují s dopady pandemie koronaviru.
Autor Marcel Peterka ve struktuře textu pracuje s nejrůznějšími rozhlasovými formami a žánry. Součástí hry je i zpravodajství, reportáž či telefonáty posluchačů.
Celá hra je dílem studentů, kteří se ujali jednotlivých funkcí. Dramaturg Josef Nosál (RTDS) po celou dobu pečlivě připomínkoval všech pět verzí scénáře. Režisérky Anna Mrázková a Gabriela Jakoubková (obě RTDS) obsadily do rolí studenty tehdejšího čtvrtého ročníku Činoherního herectví na JAMU z ateliéru Igora Dostálka a obě celé natáčení řídily. Většině studentů práce na hře Osobnost pod lupou skončila s jejím natočením. To však neplatilo pro Jana Fuchse (ATD), který se ujal pozice zvukového mistra a díky kterému vznikl konzistentní tvar hodný označení rozhlasová hra.
Hlavní role ztvárnili Veronika Špačková (moderátorka) a Daniel Gajdoš (An Rejd Codiv). Dále účinkovali: Tibor Kotlár, Zuzana Škopová, Júlia Ilčinová, Jakub Zelinka a Anna Řeháková.
Hra byla natočena v rozhlasovém studiu JAMU na Astorce. Poslechnout si ji můžete zde.
Související
-
Rozhlasová hra, která změnila svět. Před 80 lety vzbudila adaptace Wellsovy Války světů rozruch
Pásmo věnované jednomu z nejznámějších rozhlasových pořadů odvysílá v sobotu 27. října Český rozhlas Brno v literárně-publicistickém magazínu Zelný rynk.
-
Fej...t...n. Poslechněte si senzační hru, kterou natočili studenti JAMU
Francie, 1924 – potopení obchodní lodi. Velká Británie, 1926 – nepokoje v centru Londýna. Československo, 1930 – požár pražského operního domu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka