Na Břeclavsku a Brněnsku vyjely nové klimatizované autobusy

K některým zastávkám na Brněnsku a Břeclavsku dnes pro cestující přijely nové autobusy. V Jihomoravském kraji se totiž k dnešku změnily jízdní řády. Souvisí především se změnou dopravců v několika částech regionu.

Je to v celkem 11 oblastech, které spadají pod Hustopečsko, Břeclavsko a Židlochovicko – tam jezdí ČSAD Kyjov. Na Ivančicku vyjíždí dopravce TRADO-BUS. A na Šlapanicku pak některé linky přebírá firma BDS-BUS.

Z hlediska jízdní doby se pro cestující většinou nic nemění. Podle Květoslava Havlíka ze společnosti Kordis, která na jihu Moravy koordinuje veřejnou dopravu, se změny v jízdních řádech sice týkají 65 linek, ale provozu se dotknou minimálně. Výměna dopravců tedy nemá vliv na jízdní řády ani na cenu jízdného. Je ale pár výjimek.

Třeba linka 505 nově jezdí ze Židlochovic přes Rajhrad jen do Modřic, kde lidé přestoupí na tramvaj číslo 2 do Brna, případně můžou přesednout na vlaky linky S3 v Rajhradě. Další novinka je na lince 48 z Brna do Prace. Na ní jezdí mimo jiné i městské autobusy MAN – v Brně se tato značka mimochodem objevuje opět po 20 letech – a ve vozech se bude v únoru testovat systém Pípni a jeď, tedy nákup jízdenky platební kartou. Takže validátory známé z vozidel brněnského dopravního podniku tak budou poprvé u jiného dopravce.

Vyjede celkem 91 nových autobusů tří různých značek. Mají nový krajský nátěr, ztmavená dvojitá skla, silnější klimatizaci, uzavřenou kabinu řidiče, kterému taky poslouží kamera k couvání. Celkem už tak po kraji ode dneška jezdí 253 autobusů, to je přibližně třetina vozového parku. Všechny zmíněné změny souvisí s uzavíráním nových dlouhodobých smluv na zajištění autobusové dopravy v regionu. Dopravci tak budou vyjíždět na trasy postupně, letos to bude ještě 12 společností v 16 skupinách, tedy oblastech, měnit se budou od března do prosince. A to skoro všude v kraji vyjma Znojemska, kde smlouvy se současnými dopravci platí do roku 2027.

DPMB testuje

Přímo v Brně dnes vyjel ještě jeden nový vůz – respektive autobus, ovšem na trolejbusové lince. Dopravní podnik na linkách 32, 37 a 67, tedy do Králova Pole, Žabovřesk nebo Kohoutovic ode dneška testuje nový elektrobus. Je nasazený na těchto kratších linkách kvůli dobíjení baterie. Firma ho bude testovat měsíc, a pak ještě jednou v létě. Aby mohla porovnat životnost baterie ve studeném a teplém počasí.

Nedá se ale počítat s tím, že elektrobusy v Brně dlouho vydrží. Dopravní podnik připomíná, že jsou dvakrát dražší než dieslové autobusy, navíc v Brně chybí infrastruktura, tedy nabíječky, a provoz se kvůli rostoucím cenám energií v tuto chvíli taky nevyplácí.

Firma proto spíš sází na parciální trolejbusy s hybridním pohonem, které taky umí zajet část trasy na elektřinu z baterií tam, kde nejsou troleje. Do budoucna pak podnik otestuje i vodíkovou technologii – první autobus na vodík chce dopravní podnik vyzkoušet v druhé půlce letošního roku.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související