Z vlaků do náhradních autobusů. Cestující mezi Brnem a Blanskem čeká roční výluka

25. listopad 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Adamov zastávka

Mezi Blanskem a Brnem zhruba rok nepojedou vlaky. Vlaková výluka začne na jednom z nejvytíženějších koridorů na jižní Moravě 12. prosince. Denně na něm vlaky přepraví 10 tisíc lidí. Ti tak za necelé tři týdny budou muset využívat pro cestování náhradní autobusy. Zástupci koordinátora krajské integrované dopravy představili konkrétní změny v dopravě.

Základem celé výluky budou dvě autobusové linky mezi Brnem a Blanskem. Linka s označením xS2B pojede z Blanska k hlavnímu nádraží v Brně. Pro cestu do Blanska ale lidé nepojedou od vlakového nádraží, ale z blízkého autobusového nádraží u hotelu Grand. Linka xS2K bude jezdit k nádraží v Králově Poli.

Dojíždění mezi Adamovem a Brnem

Lidé pro cestu z a do Adamova musí využít výlukovou linku xS2A. Na ni můžou lidé nastupovat a vystupovat v Maloměřicích a Obřanech. Pro cestu po Brně pak musí využít tramvajovou linku 4, která jezdí přes Tomkovo náměstí, kde je možné také přestupovat. Výlukový autobus bude zajíždět i do zastávek Štefánikova čtvrť a Lesná, nádraží. Pro cestující, kteří jezdí jenom mezi Adamovem a Blanskem pak slouží výluková autobusová linka xS2C.

Cesta do Bílovic

Železniční koridor také využívají cestující do nedalekých Bílovic nad Svitavou. I ti budou muset do autobusů, ale na výběr mají z více linek. Obyvatelům Bílovic je doporučené využívat linky 75 a E75. Svézt se můžou také prodlouženou linkou 210, která zajíždí do Řícmanic, Kanic a Babic nad Svitavou. Případně můžou využít zmiňovaný výlukový autobus do Adamova, který ale bude zastavovat jen na bílovickém náměstí.

Menší komfort, delší cesta

Cestujícím se kvůli autobusům sníží komfort, zároveň se jim časově protáhne i cesta třeba do práce. O kolik minut budou cestovat déle? Bude záležet na tom, jak hustá bude doprava po cestě a v centrech měst. Minimálně čtvrt hodiny delší cesta to pro lidi určitě bude.

„Když to vezmu až na Svitavskou kolem tři čtvrtě hodiny, na železniční stanici je uvažována kolem 40 minut. Kvůli zdržení u Lipůvky to může být horší. Jízdní doba vlaku se (zejména u osobních vlaků) pohybovala něco pod 30 minut. Kdybych to porovnával s rychlíkem, tak rozdíl je ještě větší. Na druhou stranu rychlíků nejezdilo tolik, takže řada cestujících stejně využívala osobní vlak,“ pokračuje ředitel společnosti Kordis Jiří Horský.

Určitou kompenzací pro cestující jsou četnější odjezdy autobusů oproti jízdnímu řádu vlaků. Pro představu, mezi Brnem a Blanskem pojedou ve špičce autobusy po deseti minutách. Dopoledne, večer a o víkendech pak nejméně jednou za půl hodiny.

Veškeré jízdní řády, plánky a další potřebné informace budou k dispozici na internetových stránkách www.idsjmk.cz v nejbližších dnech.

Na trati budou nové koleje, tunely i zastávky. „Velkou proměnou projde zastávka v Adamově, kde vznikne nové ostrovní nástupiště, které bude lépe přístupné pro obyvatele města. Celkovou rekonstrukcí projde také stanice v Adamově, kde vznikne bezbariérový přístup na nástupiště, a to z lávky, která bude vybavena výtahy,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Pavel Tesař.

Do výluky bude každý den nasazeno až 80 autobusů.

autor: Petr Tichý
Spustit audio

Související