Přes železniční trať v Blansku povede nový most, práce začnou do půl roku

Dvě části Blanska rozdělené železniční tratí propojí nový most. Jeho vybudování město řeší přes dvacet let. Má pomoct místním, ale i hasičům nebo záchranářům, kteří aktuálně tráví dlouhé minuty před závorami u jediného přejezdu.

První práce začnou letos. Hlavní část připavují město, kraj a železničáři na období dlouhé výluky na této trati, která začne koncem tohoto roku.

Jaký je harmonogram prací?

Město začne letos v červenci s tou částí prací, které se týkají míst, kde bude most začínat a končit. Konkrténě spojí Svitavskou ulici v centrálním Blansku s Brněnskou ulicí na Starém Blansku. V obou místech vzniknou podle starosty Jiřího Crhy z ODS okružní křižovatky.

„Začne se kruhovými objezdy a pilíři. Musí se zadat do výroby samotný most. Jeho umístění by trvalo zhruba šest dní – to by se mělo realizovat v červnu 2022. Pokud by se to přemostění nerealizovalo, tak by to Blansku do budoucna způsobilo obrovské dopravní komplikace,“ vysvětluje Crha.

Právě v červnu 2022 bude roční vlaková výluka kvůli opravám trati zhruba v polovině a město a železničáři toho využijí.

Proč je důležité zkoordinovat usazení mostu s výlukou?

Hlavním důvodem je to, že nebude kvůli usazování mostu potřeba dělat speciální omezení železniční dopravy. Během první výluky, která potrvá od letošního září do půlky prosince, nepojedou vlaky mezi Adamovem a Blanskem jen částečně. Jedna kolej zůstane průjezdná. Ale plynule naváže další výluka mezi Brnem-Maloměřicemi a Blanskem, která skončí až v polovině prosince 2022. Během ní Správa železnic zmodernizuje za 5 miliard korun trať.

Zrušený přejezd

Po dokončení mostu už ale nebude možné dostat se směrem na Staré Blansko přes stávající železniční přejezd. Byla to jedna z podmínek Správy železnic, která se bude na stavebních pracích podílet. Vybuduje nový podchod pod železnicí za 100 milionů korun v místě stávajícího přejezdu u zastávky Blansko-město.

Čtěte také

„Hlavním cílem je odstranění stávajícího úrovňového přejezdu, který bude nahrazen mimoúrovňovým křížením, tedy přemostěním. Stavba podchodu je plánovaná v roce 2022. Díky stavbě podchodu a příslušného přemostění dojde ke zvýšení bezpečnosti železniční i silniční dopravy,“ říká mluvčí správy Radka Pistoriusová.

Ani místním příliš nevadí, že přejezd bude zrušený. Už teď u něj totiž hlavně stojí. Závory jsou dole zhruba 40 minut z hodiny.

Přemostění se plánuje přes 20 let

O výstavbu přemostění město usiluje zhruba od druhé poloviny 90. let. Plány ztroskotaly vždycky hlavně na financování. Samotný most bude stát asi 300 milionů korun. Město aktuálně chystá výběrové řízení, takže cena se ještě může měnit. Zhruba dvě třetiny zaplatí stát, o zbytek nákladů se podělí město a Jihomoravský kraj.

Dalších 100 milionů je potřeba na stavbu podchodu. Ten je Správa železnic ochotná zaplatit pod podmínkou zrušení přejezdu. Kromě větší bezpečnosti to zrychlí železniční dopravu mezi Brnem a Prahou, kde jezdí stále více nákladních vlaků, ale i těch, které přepravují cestující.

autor: Alena Hesová
Spustit audio

Související