Krajští zastupitelé odkývli silnici 43 přes Bystrc

Na poslední schůzi před volbami kousli jihomoravští krajští zastupitelé do kyselého jablka. Po několika letech příprav schválili aktualizaci zásad územního rozvoje a s nimi například trasu rychlostní silnice 43. Má vést přes Brno.

Navržená podoba tzv. Hitlerovy dálnice, která měla za druhé světové války spojit Vídeň a Vratislav.

Rychlostní silnice číslo 43 má spojit dálnici D1 u Brna s dálnicí D35 poblíž Moravské Třebové na Svitavsku. Z větší části vede po trase nedostavěné dálnice, která měla za druhé světové války spojit Vídeň a Vratislav. Proto se jí říká také Hitlerova dálnice.

Zejména trasa její jižní části je dlouhodobě předmětem sporů a protestů. Proto také nebyla součástí dosavadních Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje.

Zastupitelé dnes podpořili variantu, která silnici vede přes brněnskou čtvrť Bystrc a po mostě v sousedství hráze Brněnské přehrady. Nepřijatá varianta počítala s trasou Boskovickou brázdou, tedy kolem Veverské Bítýšky.

Pro bylo 45 z 54 hlasujících zastupitelů

Pro hlasovalo 45 z 54 přítomných zastupitelů. Hlasování nabyl přítomen hejtman Bohumil Šimek (za ANO), který opět kandiduje, ani brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS). Proti byla jako jediná Jana Drápalová (Zelení a Piráti, kandiduje za Spolu pro Moravu). Ta navrhovala odložit schvalování, chyběla jí část podkladů a měla výhrady k hlukové části studie.

Proti schválené variantě protestovali lidé z okolí plánované trasy i zástupci několika spolků z brněnských městských částí Bystrc, Kníničky, Bosonohy a několika obcí severně od Brna.

Jeden z kritiků Petr Firbas už potvrdil, že se obrátí na soud.

Zástupci kraje slíbili vybudování tunelů a tubusů na ochranu před hlukem. Odpůrci se bojí také toho, že silnici zaplní kamiony, stane se tranzitem a budou po ní jezdit nejen auta směřující do Brna, ale i do zahraničí.

Stavbu má zajistit Ředitelství silnic a dálnic

Stavbu nebude platit Jihomoravský kraj, ale Ředitelství silnic a dálnic. To zatím předpokládá, že by stavba mohla začít v roce 2025, i když kvůli dalším očekávaným sporům pravděpodobně úsek mimo území Brna. Už v minulosti přitom silničáři uvedli, že severní část nemusí mít podobu klasické rychlostní komunikace.

autoři: Alena Hesová , Miloš Šenkýř | zdroj: Český rozhlas Brno
Spustit audio

Související