Ministerstvo dopravy nechá prozkoumat torzo Hitlerovy dálnice na Blanensku

Využití někdejší Hitlerovy dálnice během výstavby kapacitní silnice 43 mezi Brnem a Svitavami řešili v úterý 29. října zástupci Ředitelství silnic a dálnic a ministerstva dopravy. Postupně projeli část torza německé dálnice na Boskovicku.

Úsek od Vanovic po Drnovice na Boskovicku je podle Luďka Sosny, ředitele odboru strategie Ministerstva dopravy, do budoucna využitelný. Nejdřív ale bude potřeba celé nedokončené dálniční těleso prozkoumat.

„Tady nás čeká rekognoskace stavu, v jakém to dnes reálně je. Do jaké míry to je využitelné pro stavbu, ať už z hlediska kvality podloží, šířkového uspořádání i možného výskytu chráněných druhů živočichů nebo rostlin. S tím vším se musíme vypořádat do doby, než by byla stavba zahájena,“ říká Sosna.

Ministerstvo chce začít budovat kapacitní silnici 43 nejdřív v roce 2025. Jako první má přijít na řadu úsek mezi Bořitovem a Svitávkou.

Jak by mohla kapacitní silnice od Vanovic po Boskovice vypadat?

Tou nejzásadnější otázkou, kterou ministerstvo a ŘSD momentálně řeší, je, jak bude silnice vlastně široká. Nabízí se tři varianty – klasická čtyřproudová (tedy dva pruhy v každém směru), případně zúžená čtyřproudová. Nebo varianta, kterou známe ze silnice 43 už nyní – že bude doprava ve dvou pruzích střídavě pouze v jednom směru. Projektanti mají více možností díky tomu, že podle nových zásad územního rozvoje není silnice plánovaná jako dálnice, ale pouze jako kapacitní silnice. Pokud jde o počet pruhů, záleží i na tom, co vlastně stávající šířka Hitlerovy dálnice dovolí.

Stavba německé dálnice u Jevíčka

Historie Hitlerovy dálnice

Plán nacistického Německa byl takový, že spojí Wroclav (Vratislav) v dnešním Polsku s rakouskou Vídní. Práce začaly v dubnu 1939, o tři roky později byly ukončené kvůli vývoji druhé světové války. Dodnes nejsou vyřešeny například majetkoprávní otázky. Tehdy úřady moc neřešily například výkupy pozemků a podobně, takže u některých úseků jejich majitele není lehké určit. I kvůli tomu se o tuto dálnici, respektive to, co z ní zůstalo, vlastně nikdo těch 80 let pořádně nestaral. Celé dálniční těleso je zarostlé stromy a keři.

Brno-Svitavy aktuálně

Důležité bylo, že nové krajské zásady územního rozvoje přišly na základě studií s tím, že nejlepší trasa kopíruje právě Hitlerovu dálnici. Hejtmanství momentálně připravuje první aktualizaci zásad. Největší problém ohledně stavby silnice 43 je v tom, že se má přes Brno napojovat na dálnici D1 přes Bystrc a s tím někteří místní nesouhlasí. Jak dnes na setkání připomněla jeho organizátorka – senátorka za Blanensko Jaromíra Vítková z KDU-ČSL, právě severní část budoucí kapacitní silnice, tedy úsek od Bořitova, má minimum odpůrců. Tady už je jasné třeba i to, že bude mít čtyři pruhy. Zatím ale silničáři nemají územní rozhodnutí nebo stavební povolení.

autor: ahe
Spustit audio