Konkurence nám šlape na paty, nebo nás předehnala. Televize by si zasloužila nové impulsy, tvrdí Jan Souček

3. duben 2023

Brněnské studio České televize zažívá v posledních letech úspěchy. Podle jejího šéfa ale televize ustrnula. I proto se chce ucházet o post generálního ředitele ČT, jak prozradil v rozhovoru pro Český rozhlas Brno.

V září tohoto roku končí Petru Dvořákovi, současnému šéfovi největšího mediálního domu v republice, druhý mandát. Dvořák se po 12 letech ve funkci rozhodl obhajovat znovu. V současnosti nejdéle sloužící generální ředitel v novodobé historii veřejnoprávních médií u nás by tak mohl být v čele instituce 18 let.

Jan Souček, stávající ředitel Televizního studia Brno a nový generální ředitel ČT

Jan Souček (* 1974) vyrůstal v kulturním prostředí, jeho otec byl šéfem Národního ústavu lidové kultury ve Strážnici. Vystudoval práva na Masarykově univerzitě, v médiích začínal jako redaktor TV Nova. Potom se pohyboval v rádiích včetně Českého rozhlasu Brno, kde vedl redakci zpravodajství. V České televizi působil jako šéfdramaturg, moderoval také pořad Dobré ráno. V roce 2014 byl zvolen ředitelem televizního studia v Brně. Pod jeho vedením bylo postaveno nové studio České televize v Brně-Líšni, kde se kromě úspěšných pořadů rozjela i řada charitativních projektů.

Jan Souček vnímá současnou éru úspěšně, ale sleduje také stagnaci v televizi. „Mám pocit, že v pocovidových letech zůstává televize trochu přešlapovat na místě.“ Souček se obává, že v řadě případů tak fungování České televize začíná ohrožovat sílící konkurence, a to zejména v digitální agendě.

„iVysílání je budoucnost televize a cesta k mladšímu divákovi. Věková kategorie 30+ už televizi takřka nesleduje,“ vyzdvihuje Souček systém VOD (video on demand).

„V nastolování trendů – ať už v televizní tvorbě nebo v technologiích – nám už konkurence dýchá na záda nebo nás předehnala,“ říká šéf brněnského televizního studia. V tomto ohledu třeba poukazuje například na zpravodajský server iRozhlas, kdy veřejnoprávní rádio odvádí často lepší práci než televize.

Koncesionářské poplatky

Souček by rád otevřel diskusi o tom, co všechno má televize veřejné služby v následující dekádě dělat, co od ní společnost očekává. Teprve potom je možné smysluplně počítat, kolik je na to potřeba peněz. Jednou z jeho snah bude povzbuzení regionální tvorby, konečně sám působí celoživotně v médiích mimo Prahu.

Dnes má Česká televize plnit 20 % vysílání na programech ČT1 a ČT2 pořady z regionů. To se samozřejmě děje, ale Souček by uvítal, aby se ‚regionální procenta‘ plnila i v premiérové tvorbě a ne reprízováním desítky let starých pořadů z archivu v pozdních nočních hodinách.

autor: Jiří Kokmotos
Spustit audio

Související