Dopravní podnik města Brna letos zatím hlásí rekordní tržby za jízdné
Zatím rekordní tržby za leden a únor eviduje Dopravní podnik města Brna. Podle firmy se v absolutních číslech vrátili cestující, o které podnik přišel kvůli pandemii covidu. A ty, kteří se nevrátili, zřejmě nahradili uprchlíci z Ukrajiny, kteří se v Brně zabydleli.
Firma oznámila, že za leden a únor utržila přes 164 milionů korun. Je to o zhruba 790 tisíc korun víc než za srovnatelné období v roce 2020, což byl také rok, kdy propukla pandemie covidu a následující dva roky poté byly tržby z jízdného výrazně nižší. Když to vezmeme z pohledu celoročních tržeb, tak je pro firmu stále nepřekonaný rok 2012, kdy se v Brně jízdné naposledy zdražovalo.
Čtěte také
Podle Havránka jsou první dva měsíce každého roku vždy nejsilnější a dá se z nich usuzovat i vývoj v dalších měsících. Kdyby tedy v roce 2020 nepropukla covidová pandemie, je možné, že celkové rekordy mohly padnout už tehdy.
Nárůst cestujících
Jak si dopravní podnik vysvětluje, že se cestující do hromadné dopravy vrátili? Podle ředitele Havránka to může být tím, že lidé kvůli krizi šetří a méně jezdí autem, takže víc využívají hromadnou dopravu. Pak je to i tím, že si předplatní jízdenky kupují odhadem tisíce Ukrajinců, kteří do Brna utekli před válkou. Loni nemuseli za jízdné platit, letos už ale toto zvýhodnění nemají. Třetí faktor, který zřejmě ovlivňuje růst tržeb, je systém Pípni a jeď, tedy kupování jednorázových jízdenek přímo ve voze pomocí bezkotaktní platební karty.
„V těch předchozích letech byl poměr tržeb za předplatní a jednorázové jízdenky 70:30. Vlivem covidu, ale především zavedením Pípni a jeď lidé více využívají tento komfortní způsob. To znamená, že za první dva měsíce je poměr předplatní vs jednorázové 59:41, více lidí tedy využívá jednorázové jízdenky,“ vypočítává vedoucí tarifního odboru dopravního podniku Vít Prýgl.
U systému Pípni a jeď vzrostly tržby za letošní a loňský leden a únor o 12 milionů korun, lidé si taky koupili víc ročních šalinkaret, tržby narostly o 9 milionů korun. Je to i vlivem dotace na šalinkartu pro Brňany, kteří uhradí roční poplatek za svoz odpadu. Loni za to magistrát vyplatil asi 50 milionů korun celkem 35 tisícům zákazníků.
Související
-
Dopravní stavby 2023: oprava mostu Otakara Ševčíka, práce na městském okruhu, přestavby křižovatek
Velký městský okruh v Brně, rozšíření dálnice D1, zvýšení bezpečnosti na dálnici D46. To jsou stavby, se kterými letos řidiči budou muset počítat při jízdě po jižní Moravě.
-
Dopravní podnik města Brna přestane od Nového roku prodávat papírové šalinkarty
Dnes a zítra naposledy jsou v Brně k prodeji papírové předplatní jízdenky, takzvané šalinkarty. Od 1. ledna je Dopravní podnik města Brna přestane prodávat.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Otázky a odpovědi: Je Zelenskyj legitimní prezident a kdy půjdou Ukrajinci znovu volit hlavu státu?
-
Z dětského domova už zpět do rodiny nechci, říká 17letá Anna, která se podívala s divadlem i do USA
-
Pirátům se úplně rozpadlo voličské jádro, upozorňuje analytička. Rozebírají ho prý vládní strany
-
ONLINE: Macron po summitu v Paříži mluvil s lídry USA a Ukrajiny. ‚Je nutné sjednat silný mír,‘ uvedl