Děti jsou dnes přehlceny informacemi, role autority ve škole se pro ně rozpadá, myslí si autor knihy Digi děti

5. červen 2023

Lektor a také autor knihy Digi děti Jan Kršňák hledá odpovědi na otázky výchovy v době, kdy nejmladší generace intenzivně používá informační technologie. Rád rozviřuje otázky a pozoruje vliv technologií na společnost. Pravidelně lektoruje besedy ve školách – s žáky, pedagogy i rodiči.

Čtěte také

„Děti jsou dnes přehlceny informacemi. Školy mají problém v tom, že děti už nejsou odkázané v rámci poznávání nebo objevování světa na autoritu, na ten autoritativní zdroj informací. I když tradičně je učitel ten, kdo jim otevírá svět a ony jsou na něm závislé. Nyní děti nemají moc důvod, proč učitelům věnovat pozornost. Vědí, že všechno, co je v učebnicích, je napsané i na internetu. Role autority se pro ně rozpadá. Obecně se rozpadá už někdy od 90. let, je to částečně dané i digitalizací. Ale v kontextu školství máme vážný problém, protože ten standardní model, kdy učitel přináší vzdělávací obsah do třídy a děti se ho mají naučit, prostě přestává fungovat,“ myslí si Kršňák.

Jan Kršňák, autor knihy Digi děti

„Kdybychom vnímali technologie jenom negativně, tak by nás to ‚zbezmocňovalo‘, takže bychom měli pocit, že svět spěje do záhuby, protože samotná digitalizace proměňuje většinu věcí, na které jsme zvyklí – včetně toho, jak vnímáme sami sebe, komunikujeme mezi sebou, jak uspořádáme společnost kolem nás,“ míní autor knihy Digi děti. Dodává, že se snaží spíš pozorovat, pojmenovávat negativní stránky, hledat i ty pozitivní a zároveň dodávat rodičům sebedůvěru.

Co zahrnuje termín digitální puberta? Jakým způsobem rozvíjet komunikaci dětí, rodičů a pedagogů? Ovlivňuje děti kult krásy, který se prezentuje na sociálních sítích? Poslechněte si rozhovor.

autoři: Jarka Vykoupilová , lop
Spustit audio

Související