Brněnské stopy architekta Marka Štěpána: za duhovým kostelem na Lesnou nebo do robotické kavárny v UMPRUM

29. březen 2023

Marek Jan Štěpán je respektovaný a oceňovaný architekt, který zároveň učí nastupující generaci architektů na Fakultě architektury Vysokého učení technického. V jeho realizacích dominují sakrální stavby, v portfoliu Ateliéru Štěpán ale najdete i domky ze dřeva.

Magazín Azure zařadil kostel v Sazovicích do žebříčku 10 nejlepších staveb roku 2017.

„Se současnou krizí se sháněním bydlení pro nejmladší generaci ta svoboda opět vybublává na povrch. Koncept freedomků je jedna z možností, jak si pořídit hotové bydlení, když mám místo, kam ho posadit. Původní koncept bylo bydlení bez složenek, nezávisle na energiích, což jde, ale je to strašně drahé, že to nikdo nechce.“

Domek se vyznačuje tím, že celý ze dřeva. „Dokonce jednou se počítalo, kolik tam toho dřeva v různých podobách je (v trámech nebo v dřevovláknitých deskách). Došli jsme k číslu 94,5 %,“ vypočítává architekt.

Kostel blahoslavené Marie Restituty v Brně

Jeho tvorba se vyznačuje užíváním kruhových či oválných prvků. „Pro kruhy mám slabost, musím je mít všude,“ přiznává architekt. „Odjakživa je brán jako nejdokonalejší tvar a božský symbol.“

Kam za realizacemi Ateliéru Štěpán?

  • kostel sv. Václava v Sazovicích
  • kostel blahoslavené Marie Restituty v Brně-Lesné
  • kaple sv. Ducha ve Starém Zubří
  • robotická kavárna (a Mrak) v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně

Kterého ocenění si nejvíce váží? Jaké stavby sám obdivuje? A co chystá se studenty architektury v Lelekovicích? Poslechněte si v záznamu pořadu Apetýt.

autoři: Jarka Vykoupilová , lop
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.