Betlém v láhvi, dům v demižonu, hlavolam v žárovce. To všechno dokáže sestavit rekordman Leopold Heneš
Leopold Heneš je držitelem největší kolekce objektů sestavených uvnitř lahví, demižonů, koštýřů i žárovek. Může se také chlubit mnoha mimořádnými kusy, z nichž některé jsou vystavené v Muzeu rekordů v Pelhřimově.
Na začátku jeho celoživotního koníčku stála snaha vymyslet pro svou tehdejší lásku originální dárek. Do skleněné láhve vložil rámeček s fotografií. „Kytka nebo bonboniéra, to není ničím zvláštní. A já jsem vždycky chtěl být něčím jiný, lepší. Když jsme se pak rozešli, našel jsem tu láhev za dveřmi. A tak jsem si ji schoval. Ale kdyby s tím řízla o zem nebo to hodila do popelnice, tak kdoví, možná bych dnes spíš chodil na ryby,“ směje se modelář Leopold Heneš.
Práce Leopolda Heneše jsou rozesety i po světě. „Nejdále mám svoje věci v Norsku a ve Spojených státech amerických, konkrétně v Clevelandu. Tam je nejsilnější komunita, ve které se udržují české zvyky. Byli tady na sokolském sletu, no tak ode mě dostali dárek,“ říká modelář, který slíbil na závěr své návštěvy ve studiu, že složí do demižonu také brněnský Špilberk.
Kromě úspěchů, které se svými objekty v láhvích a žárovkách slaví, ho ale těší i to, že má následovníka. Vnukovi Davidovi je teprve deset let a už se může pochlubit dvěma rekordy. Skládá hlavolamy rychleji než děda a umí to poslepu se zavázanýma očima. Jeden rekord dokonce mají společný, a to dvougeneračně poskládaný hlavolam uvnitř žárovky.
Čím získal Leoš Heneš pro své hobby vnuka Davida? Proč si pro skládání objektů vyrábějí vlastní nástroje? A jakou hodnotu má jeho sbírka? Poslechněte si Apetýt!
Související
-
Umět kreslit a mít sílu v dlaních – takové jsou předpoklady pro výrobu loutek, vysvětluje řezbář
Jiří Olšanský se celý život věnuje výrobě a restaurování starých loutek. Každá z nich je originál. Vyřezává také tradiční betlémy.
-
Pelhřimov na Vysočině je město plné rekordů a kuriozit. Najdete je tam na každém kroku
V Pelhřimově uvidíte nejmenší jezdeckou sochu, obří židli i několikametrový spínací špendlík. Nejvíc toho čeká v prostorách Dolní brány a v Muzeu Zlaté české ručičky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...
Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Lidský faktor
Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová