Život brusiče kolejí: Velké auto na dálkové ovládání a miliony nachozených kroků

17. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Speciální bruska, to je velké auto na dálkové ovládání, co umí jezdit po silnici i kolejích a od podvozku mu létají žhavé a zářivé jiskry

Noční broušení tramvajových kolejí v Brně pro letošek skončilo. Lidi už po nocích nebude rušit speciální bruska, která zarovnává vlnky na kolejích. Kvůli nim je provoz tramvají hlučnější, po obroušení se ztiší. Za posledních šest let dopravní podnik obrousil tři čtvrtiny všech kolejí ve městě. Najímá si na to speciální firmu. Ta tento týden pracovala na Palackého třídě.

Bruska kolejí je vlastně takové autíčko na dálkové ovládání pro dospělé

Pár minut před půlnocí na zastávce u Semilassa lidé čekají na noční autobusy a sledují, jak kolem pořád tam a zpátky popojíždí bruska. Je to auto velké jako dodávka, od podvozku létají zářivé jiskry a voní to jako by někdo zapálil tisíc prskavek najednou. Auto vypadá, jako by levitovalo, pneumatiky jsou nad zemí a bruska má dole připevněná tramvajová kola, které jezdí po kolejích.

Auto má volant, uvnitř ale nikdo nesedí. „To ovládám já,“ ukazuje brusič Filip Slezák na ovladač, který má pověšený na krku. „Je to takové autíčko na dálkové ovládání pro dospělé,“ směje se.

Vlaky, tramvaje a cestování po Evropě

Bruska se používá na tramvajové i vlakové koleje. „Častěji děláme vlaky, tramvaje jsou taková výplň. Loni jsme byli měsíc ve Švédsku, Francii, Švýcarsku, taky na Slovensku. Od půlky ledna do konce června mám nachozené dva miliony kroků. Nejvíc je to asi 45 tisíc kroků za den,“ dodává Slezák.

Broušení tramvajových kolejí v Brně je pro letošek u konce

S bruskou na kolech můžou dojet kamkoliv potřebují, pak z podvozku vyjedou přídavná kola a může se na koleje. Někdy stačí kolejnici přebrousit jednou, někdy pětkrát, jindy až pětadvacetkrát. „To bylo třeba tady v Brně u zoo, tam to bylo fakt extrémní,“ ukazuje na mobilu fotku zvlněných kolejí.

Noční práce

Broušení začíná vždycky v jedenáct hodin v noci, končí kolem čtvrté hodiny ráno, než zase začnou jezdit tramvaje. „Za měsíc jsme tak tři nebo čtyři dny v práci přes den, jinak v noci. Občas se stane, že na nás lidi křičí, že děláme hluk. Ale my je neslyšíme. Tak jen vidíme, jak gestikulují v oknech. Taky se nám právě tady v Brně stává, že přijede policie a ptají se, jestli nejde brousit víc potichu. To nejde, no,“ krčí Slezák rameny.

Zbroušené koleje

Speciální bruska stojí desítky milionů korun. Dopravnímu podniku města Brna se proto vyplatí si službu pronajímat. „Nemůžeme to dělat vlastními silami, protože bruska je speciální a vzhledem k její pořizovací ceně je pro nás výhodnější si najmout firmu, vychází to pro nás levněji,“ vysvětluje technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek. Zbroušení jednoho metru kolejí stojí aktuálně 140 korun.

Některé trati stačí zbrousit jednou za pár let, jinam je potřeba se vracet. Závisí to na profilu trati i na tom, které typy tramvají po ní jezdí. Častěji se tak brousí třeba kolejnice v Bystrci, Líšni a Starém Lískovci. Letos se od května do září pracovalo i na dalších místech. „Přebrušovali jsme úseky na Mendlově náměstí, v Údolní ulici, Táborské, na Milady Horákové nebo v Lidické ulici a taky na Palackého třídě,“ vyjmenovává mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související