Rychlejší čištění tramvají i méně hluku. Nahlédněte do nové haly ve vozovně v brněnských Pisárkách
Zaměstnanci brněnského dopravního podniku teď rychleji vyčistí tramvaje. Slouží jim k tomu nově postavená hala ve vozovně v Pisárkách, kterou firma v úterý 19. května uvedla do zkušebního provozu.
Stavbu za víc než 400 milionů korun podél ulice Hlinky navíc nejde kvůli neobvyklé architektuře přehlédnout.
Ojedinělá zvenčí i zevnitř
Jednu stěnu velké budovy ve tvaru kvádru tvoří desítky vystouplých šedivých pyramid z hliníku. Ty mají nejen estetickou, ale i praktickou funkci, protože dovedou částečně pohlcovat hluk z okolo projíždějících tramvají. A v noci celá stěna svítí, mění se na ní čtyři barvy.
Další stěny jsou zvenčí červené, a to ze dvou stran, odkud do velkých vrat vedou koleje. A část jedné stěny je prosklená, takže kolemjdoucí můžou práce techniků sledovat. Uvnitř to s trochu nadsázky vypadá jako v koncertním sále, ostatně generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek řekl, že díky upravené akustice je možné uvnitř pořádat hudební akce spojené třeba se dny otevřených dveří.
Technická stránka
Oproti původnímu stavu je lepší to, že je v ní možné vyčistit dvě tramvaje zároveň na dvou kolejích. Dřív tu byla pouze jedna. Zaměstnanci dopravního podniku za noční směnu zevnitř vysají, vyčistí a dezinfikují 130 vozů. To jim trvalo asi přes čtyři hodiny i s posouváním vyčištěných vozů na svá místa nebo do velké myčky, která bude fungovat od srpna. Modernizace má čas údržby tramvají zkrátit zhruba na polovinu.
Nové je taky elektronické ovládání. Lepší zázemí má taky vozmistr. Dřív musel na tabuli pomocí magnetů rozmisťovat, kde jednotlivé tramvaje ve vozovně stojí, aby je pak našli řidiči i technici, teď už je ovládání elektronické na jedné stěně s velkými monitory.
Opravy vozoven a plány do budoucna
Nejprve ještě bude nutné upravit vozovnu v Pisárkách, a to kvůli výstavbě nové tramvajové smyčky, nových zastávek a taky přístupů, výtahů a eskalátorů k plánované víceúčelové hale, která bude stát pod vozovnou v areálu brněnského výstaviště. Od vozovny má také vést lanovka kolem koupaliště Riviéra do Univerzitního kampusu. Toto jsou plány do nejbližších pěti let. Zhruba v podobné době chce magistrát opravit i trolejbusovou vozovnu v Komíně, která je z 90. let minulého století ve špatném stavu. A v horizontu asi deseti let by dopravní podnik rád přestavěl trolejbusovou vozovnu v Husovicích na muzeum historických vozidel. Nejdřív je kvůli tomu ale nutné rozšířit vozovnu ve Slatině. Plány nedávno vedení dopravního podniku představilo magistrátu a ten s nimi souhlasil. Nového muzea v Brně se ale nejspíš dočkáme nejdřív za deset let.
Související
-
V Brně vozí cestující nové tramvaje jménem Drak. Jsou plně nízkopodlažní a klimatizované
Lidé v Brně se dnes poprvé svezou novými tramvajemi. První pár vozů, kterým cestující dali jméno Drak, vyjel z náměstí Míru na Kraví hoře.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka