Začala oprava budovy hlavního vlakového nádraží v Brně. Jaké změny čekají na cestující?

Brno, hlavní nádraží, první nástupiště

Začala oprava budovy hlavního vlakového nádraží v Brně. Stavební firmy využívají víc než roční výluky, která začala loni a která je spojená s modernizací zabezpečovacího zařízení na železnici. Na hlavním nádraží je díky tomu menší provoz a tak dělníci můžou opravit třeba první nástupiště.

Prozatím opravy nijak výrazně cestující neomezí i kvůli tomu, že první nástupiště už je několik týdnů zavřené a většinu provozu na sebe po dobu výluky přebírá Dolní a židenické nádraží. Dělníci na prvním nástupišti budou vyměňovat dlažbu, opravovat přístřešek a fasádu tak, aby byla stejná jako u druhého a třetího nástupiště. Ta už jsou opravená. Tyto práce měla na starosti Správa železniční dopravní cesty. Budova hlavního nádraží a první nástupiště ale patří Českým drahám. Dopravce svůj majetek do roku 2048 pronajímá firmě Brno new station development. A právě ta si aktuální opravy objednává. Dvojí vlastnictví je i důvod toho, proč mají opravy nádraží jako takového na starosti dvě různé společnosti.

Hlavní nádraží v Brně

Změny dozná i vnitřní vzhled a uspořádání hlavní odjezdové haly, tedy výpravní budovy. Ředitel firmy BNSD Ivo Vrzal dodává podrobnosti. „U kopule bude nový světelný systém, abychom zkvalitnili osvětlení. Dále nás čeká vyčištění kopule, vnitřní fasáda, výměna mramorového obložení, vyčištění stávající dlažby a nové zábradlí.“

V hlavní hale budou nově jenom pokladny dopravců. Občerstvení zůstane ve volně stojících stáncích. Rekonstrukce prvního nástupiště a taky výpravní budovy má skončit nejpozději 30. listopadu. Poté chce firma BNSD navázat dalšími pracemi, a to v levém a pravém křídle.

Omezení vizuálního smogu

V obou křídlech zůstanou menší obchody nebo služby pro cestující. Levé křídlo, jehož součástí je i terasa s restaurační zahrádkou, bude nově více propojené s trolejbusovým terminálem. Stavebníci rozšíří schody vedoucí na terasu a do výpravní budovy. Na terase pak postaví nové zastřešené zázemí pro kavárnu. BNSD chce taky obnovit kavárnu Secese. Co se týče pravého křídla, tam se přesune zákaznické centrum Českých drah s VIP čekárnou. A upravený bude  také vzhled budovy, která navazuje na sídlo České pošty v Nádražní ulici. Plánem společnosti BNSD je sjednotit okna a vitríny jednotlivých podniků a omezit tak vizuální smog a reklamy. Celková rekonstrukce proto dohromady potrvá určitě ještě příští rok, možná i déle.

Kolik to dohromady bude stát peněz?

Ředitel firmy Ivo Vrzal odhaduje náklady asi 200 milionů korun. Práce budou podle něj komplikované i proto, že materiál na opravu budou muset přivážet i odvážet po železnici. Původně to měla zajistit nákladní auta. Ta by ale byla příliš těžká a nemohla by k výpravní budově přijet přes starý viadukt u Křenové ulice.

Spustit audio

Související