Stavědla číslo čtyři a pět na brněnském nádraží zůstanou. Podle památkářů jsou poslední svého druhu ve střední Evropě

Památkářům se podařilo zabránit zbourání historických stavědel na brněnském hlavním vlakovém nádraží. Původně je měla Správa železniční dopravní cesty ještě před několika dny zlikvidovat kvůli modernizaci zabezpečovacího zařízení.

Věže z pálených cihel z konce 19. století nejsou památkově chráněné, patří ale k posledním svého druhu ve střední Evropě.

„Může vám to tady připadat jako nějaké semeniště bezdomovců. Pochopitelně to tak není, protože věž je ve stavu, kdy stavba zastavila demolici, respektive pytlování a odvoz odpadků,“ popisuje aktuální stav ve věži Pavel Šprdlík ze Správy železniční dopravní cesty. Železničáři teď stavědla zakonzervují, tedy znovu osadí okna, vyspraví některé díry ve zdech a věže zamknou.

„Tady byl stavědlový přístroj a signalisté řadičem, ručně a elektromechanicky obsluhovali výhybky.“ V dnešní době, kdy je práce signalistů nahrazována automatizovanými zabezpečovacími systémy, stavědla pomalu ztrácejí svůj význam a jsou rušena.

„Památkáři už před pěti lety podali návrh na prohlášení celého souboru staveb z režného cihelného zdiva, to znamená uhelného nádraží, skladiště a také těch dvou stavědel kulturní památkou. Ministerstvo tehdy celý návrh rozdělilo na dvě části a zahájilo proces prohlašování u té první části s tím, že druhá část se prohlásí v procesu postupně. Mezitím se už zpracoval projekt nové kabelizace, modernizace zabezpečovacího zařízení. Měli jsme za to, že když jsme projednali návrh se SŽDC a jejich zástupci s tím souhlasili, že nic nehrozí, že se o tom ví. Došlo tak k nedorozumění,“ popisuje celou situaci Alena Borovcová z Národního památkového ústavu.

Budoucnost stavědel

„Prvním krokem pro nás bude zajištění stavědel proti chátrání a vniknutí. Pokud by to převzal třeba někdo, kdo by to chtěl provozovat jako muzeum, mohl by se znovu osadit stavědlový přístroj a touto formou ukazovat, jak stavědlo fungovalo,“ říká památkářka Alena Borovcová.

Osud stavědel je tak prozatím nejistý. Kvůli změně projektu se může rekonstrukce zabezpečovacích systémů na nádraží protáhnout o několik týdnů. Kompletní přestavba má být hotová na jaře příštího roku.

autor: Petr Tichý
Spustit audio

Související