Z centra do Bohunic za 15 minut. V Brně začala stavba prodloužené tramvajové trati do kampusu

V pondělí 14. října oficiálně začala stavba tramvajové trati do kampusu v Brně-Bohunicích. Kilometr nových kolejí povede od zastávky Osová, která bude mírně přesunutá blíž ke Švermově.

Stavba potrvá tři roky a brněnský dopravní podnik za ni zaplatí jednu miliardu a čtyři sta milionů korun. Z toho asi 1,2 miliardy korun zaplatí dotace schválené ministerstvem dopravy.

Nová tramvajová trať se v Brně staví po víc než 10 letech. V roce 2008 poprvé vyjely tramvaje do Technologického parku. Stavba trati do kampusu Masarykovy univerzity je ovšem největším projektem dopravního podniku za poslední čtvrtstoletí. Do konce roku 2022 má být hotový kilometr nových kolejí. Konečná zastávka bude v úvrati kousek od vstupu do Fakultní nemocnice, v místě autobusové a trolejbusové stanice. Dělníci mezi nemocnicí a Osovou ulicí postaví ještě jednu podzemní zastávku. A to v tunelu u Jihlavské ulice, kde soukromé firmy plánují výstavbu nových bytových domů.

Dělníci začnou nejprve s přeložkami podzemních rozvodů a kabelů – elektřiny, kanalizace a podobně. To potrvá do jara. Sdružení dvou stavebních firem, které mají projekt na starosti, chtějí do jara získat stavební povolení na ražbu tunelu. Obyvatele z okolí by stavba neměla výrazně rušit.

„Určité omezení bude, když půjdeme přes Jihlavskou, ale ty vlastní práce v podzemí už nebudou okolí nijak ovlivňovat. Proto je to vedené do tunelu, protože to byla nejschůdnější varianta, aby to obyvatele zasáhlo co nejméně,“ věří generální ředitel jedné ze společností Pavel Borek.

Z centra do kampusu za čtvrt hodiny

Tramvaj by od hlavního nádraží ke kampusu měla jezdit 15 minut. Za podobnou dobu stíhají trasu ujet i některé autobusy, pokud ale není dopravní zácpa. Lidé nebudou muset nově tolik přestupovat, nízkopodlažní tramvaje navíc budou pohodlnější třeba pro seniory nebo nemocné. Ředitel Fakultní nemocnice Brno Roman Kraus taky očekává, že zprovoznění tramvají přivede do Bohunic víc pacientů.

„Jsem si zcela jist, že to bude mít podobný efekt jako v Praze, když u motolské fakultní nemocnice otevřela stanice metra, tak jim řádově v desítkách procent narostly počty ambulantních pacientů a já předpokládám, že něco podobného se stane i zde.“

Nemocnice podle Krause do roku 2022 rozšíří některá svá oddělení tak, aby očekávaný nápor pacientů dokázala ustát.

Do oblasti nemocnice a kampusu podle brněnského magistrátu denně dojíždí asi 40 tisíc lidí a městská hromadná doprava v této lokalitě je často přeplněná. Do budoucna má oblasti pomoct ještě postavení lanovky z Pisárek.