Vysoká na dálku. Distanční výuka působí problémy prakticky zaměřeným oborům

Vysoké školy už rok fungují v online režimu. Řadě prakticky zaměřených oborů ale výuka na dálku působí problémy. Studenti nesmějí do laboratoří, s vyučujícími se nepodívají ani do zemědělských nebo lesnických podniků. Bez toho ale vysokoškoláci často nejsou schopní dokončit předměty nebo závěrečné práce. Studium si tak za současných podmínek musejí mnozí prodlužovat.

„Vstupujeme do nově rekonstruovaných laboratoří organické chemie na půdě Fakulty chemické Vysokého učení technického. Aktuálně laboratoře zejí prázdnotou,“ popisuje učitel organické chemie Josef Krajčovič. Se svými studenty se vídá jen skrze obrazovku počítače. Místo společných cvičení pro ně natáčí videa z pokusů nebo připravuje živá vysílání. Ani sebelepší technologie ale podle něj nedokáže práci přímo v laboratoři plně nahradit.

Čtěte také

„Chemie se musí vnímat taky smysly. A student si teď nemůže zpřístupnit veškeré smyslové vjemy.“ Kvůli zavřeným laboratořím zatím na chemické fakultě nedokončili ani zimní semestr. Začátek toho letního posunuli a teď čekají, co bude dál. Podle děkana Martina Weitera by se do školy potřebovali vrátit alespoň studenti posledních ročníků.

„Všechny naše kvalifikační práce jsou praktické a jinde než v laboratořích tu praktickou část studenti nemohou udělat. Tudíž bez toho aniž bychom umožnili, nebo vláda umožnila, studentům posledních ročníků navštěvovat vysoké školy, tak tady není možné, aby naši studenti diplomové a bakalářské práce včas dokončili,“ shrnuje Weiter.

Vysoké učení technické v Brně

Obavy ze státnic

Jedním ze studentů, který čeká, až bude smět v laboratoři dokončit svou diplomovou práci, je i Jan Liczka.

„Morálka je hodně špatná, protože nevidíme to datum, kdy nás pustí do laboratoří a budeme moct zdárně pokračovat. Mám obavy, že nestihnu první termín státnic, který je v květnu. Budu se snažit to stihnout v září, ale je možnost, že ani to nevyjde.“

Neudržitelný stav

Kromě chemiků mají problémy například také budoucí potravináři a zemědělci z Mendelovy univerzity v Brně. Podle proděkana Agronomické fakulty Daniela Falty chybí studentům kromě laboratoří hlavně praktická výuka na farmách u zvířat nebo na polích. „Nejsme schopni nahradit ty praktické výukové procesy, které běžně probíhají. Máme i některé učitele, kteří vyučují s čelovou kamerou, aby to bylo co nejvíc reálné, ale ty ruce jsou pořád toho učitele. Student si na to fyzicky sám nesáhne a vlastně tenhle stav, co teď panuje, je dlouhodobě neudržitelný.“

V praktické výuce mohou za současné situace pokračovat jenom studenti zdravotnických oborů. Ti dostali od vlády výjimku.

autor: Ivana Chatrná
Spustit audio

Související