Unikátní Baťův kanál se dříve využíval k dopravě uhlí, nyní slouží k turistice
Jednou z pozoruhodností, kterými se může pyšnit jak Zlínský, tak Jihomoravský kraj, je unikátní vodní cesta Baťův kanál. Vede z Otrokovic do Rohatce a celý je dlouhý dvaapadesát kilometrů. Polovina cesty vede po řece Moravě a polovina umělým kanálem.
Na trase je celkem 13 plavebních komor. Kanál původně sloužil k zavlažování a dopravě uhlí. Jeho stavbu ve třicátých letech minulého století financovala převážně firma Baťa - odtud jeho název. Dnes se kanál využívá k turistice. Může si jej projet kdokoli na své nebo na půjčené lodi. Pravidelné plavby o prázdninových víkendech jezdí například z Veselí nad Moravou do Strážnice.
Romantiku na Baťově kanále se každoročně pokouší najít stále více lidí. Jednou z lodí, která slouží k vyhlídkové plavbě, je loď Danaj. Byla postavena v České republice v Olšoveckých strojírnách. "Je šest let stará a pojme šedesát cestujících. Pohání ji dva benzinové motory vzadu, každý o patnácti koních, takže třicet koní dohromady. Je tu totiž omezená rychlost na pět kilometrů v hodině, tak rychleji stejně jet nemůžeme," říká kapitán lodi Antonín Kořínek. Jak dále vysvětlil, rychlost je omezena jednak proto, že jsou břehy nezpevněné a vlny by je vymílaly, a také kvůli rákosí, zeleni a živočichům.
Pravidelné plavby jezdí obvykle o prázdninových víkendech ze čtyř přístavů. Je možné si objednat i zvláštní plavby. "Zatím neprůjezdný je úsek mezi Petrovem a Rohatcem, který se čistí od nánosů," dodává Antonín Kořínek.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Šéf státu by měl mít na práci lepší věci.‘ Putin se podle expertů zapojuje do války jako by byl generál
-
Hokejisté svůj třetí zápas na šampionátu nezvládli, po samostatných nájezdech podlehli Rakousku 1:2
-
Landovský: Přijetí Švédska a Finska do NATO pomůže Ukrajincům, sníží se tím schopnost Ruska útočit
-
Doktor Blažej, vrchní Vrána, svůdný dragoun. Připomeňte si slavné filmy Josefa Abrháma