Unikátní Baťův kanál se dříve využíval k dopravě uhlí, nyní slouží k turistice

20. srpen 2006

Jednou z pozoruhodností, kterými se může pyšnit jak Zlínský, tak Jihomoravský kraj, je unikátní vodní cesta Baťův kanál. Vede z Otrokovic do Rohatce a celý je dlouhý dvaapadesát kilometrů. Polovina cesty vede po řece Moravě a polovina umělým kanálem.

Na trase je celkem 13 plavebních komor. Kanál původně sloužil k zavlažování a dopravě uhlí. Jeho stavbu ve třicátých letech minulého století financovala převážně firma Baťa - odtud jeho název. Dnes se kanál využívá k turistice. Může si jej projet kdokoli na své nebo na půjčené lodi. Pravidelné plavby o prázdninových víkendech jezdí například z Veselí nad Moravou do Strážnice.

Romantiku na Baťově kanále se každoročně pokouší najít stále více lidí. Jednou z lodí, která slouží k vyhlídkové plavbě, je loď Danaj. Byla postavena v České republice v Olšoveckých strojírnách. "Je šest let stará a pojme šedesát cestujících. Pohání ji dva benzinové motory vzadu, každý o patnácti koních, takže třicet koní dohromady. Je tu totiž omezená rychlost na pět kilometrů v hodině, tak rychleji stejně jet nemůžeme," říká kapitán lodi Antonín Kořínek. Jak dále vysvětlil, rychlost je omezena jednak proto, že jsou břehy nezpevněné a vlny by je vymílaly, a také kvůli rákosí, zeleni a živočichům.

Pravidelné plavby jezdí obvykle o prázdninových víkendech ze čtyř přístavů. Je možné si objednat i zvláštní plavby. "Zatím neprůjezdný je úsek mezi Petrovem a Rohatcem, který se čistí od nánosů," dodává Antonín Kořínek.

autor: gaj
Spustit audio