Silničáři otevřeli most v Blansku, propojuje dvě části města přes železniční trať
Silničáři zprovoznili nový most v Blansku. Ten propojil dvě části města, které rozděluje řeka Svitava a železniční trať. Vlaky tam dlouhodobě omezovaly plynulost dopravy, řidiči museli u přejezdu čekat i desítky minut. To se teď díky mostu zlepší.
Před stavbou mostu byly závory na přejezdu dole zhruba 40 minut z hodiny. Vliv to mělo jednak na plynulost dopravy, ale omezovalo to třeba i hasiče a záchranáře, kteří místem projížděli. Nově postavený most začíná ve Svitavské ulici, vede přes koryto řeky Svitavy a železniční koridor a končí v průmyslové zóně v části Staré Blansko. Na obou stranách mostu vznikly okružní křižovatky, kterými se řidiči napojí na stávající silnice.
Čtěte také
Město využilo plánované opravy železniční trati mezi Blanskem, Adamovem a brněnskými Maloměřicemi, kvůli které nejezdily v úseku vlaky, a stavba mostu tím pádem neomezovala jejich provoz.
Chybí ještě chodníky
Stavební práce v Blansku začaly v červenci 2022. Co všechno zahrnovaly? Dělníci začali stavbou kruhových objezdů a nosné konstrukce, která je dlouhá přes 150 metrů. Tou hlavní částí pak bylo samotné nasunutí mostu, které dělníkům zabralo několik dní. Práce pokračovaly taky o uplynulém víkendu, kdy silničáři pokládali nový asfalt.
Chybí ještě dodělat chodníky, zábradlí a taky osvětlení. Kvůli tomu se posune i samotná kolaudace mostu a řidiči přes něj zatím budou moct jet maximální rychlostí 30 km/h. Celá stavba by měla vyjít asi na 264 milionů korun, přesnou částku bude znát Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje až za několik týdnů. Na financování se z velké části podílel stát, zbytek doplatilo město a Jihomoravský kraj.
Podchod a nové parkoviště
Novou podobu má taky podchod pod železniční tratí. A v plánu jsou ještě další úpravy. Chodci můžou využívat opravený zhruba 38 metrů dlouhý podchod, který propojuje centrum města se Starým Blanskem. Rekonstrukci za více než 180 milionů korun zaplatí Správa železnic, která v místě nechala vybudovat například velkokapacitní výtahy. V plánu je ještě rozšířit počet parkovacích míst, vznikne i nové záchytné parkoviště a budova s veřejnými toaletami.
Přemostění Blanska se dotkne taky městské hromadné dopravy. Blanskem začne jezdit nová autobusová linka s číslem 224. Ta propojí město s Olešnou a Hořicemi. Stávající linka autobusu 152 už přes tyto obce jezdit nebude a nově z Blanska pojede rovnou do Kuřimi, a to přes Šebrov a Lipůvku.
Související
-
Blansko je mezi nejtragičtějšími úseky na železnici. Bezpečně lze přejít koleje jen v jednom místě
Jeden z nejtragičtějších úseků železnic v Česku vede z jednoho konce Blanska na druhý. Policisté tam řešili v posledních 5 letech 15 úmrtí lidí, které srazil vlak.
-
Železničáři začali modernizovat trať ze Střelic do Zastávky u Brna, zohlední i úzkokolejku
Správa železnic začala s modernizací trati ze Střelic do Zastávky u Brna. Hotovo bude na konci roku 2024. Cestu do krajského města to zrychlí o několik minut.
-
Kvůli vyšším cenám elektřiny omezí některá jihomoravská města vánoční výzdobu
Některá jihomoravská města budou letos o adventu méně vyzdobená vánočním osvětlením než v předchozích letech. Reagují tím na vysoké ceny elektřiny.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Kontroverzní výroky německé AfD čeští politici odmítají. ‚Jinak se s nimi shodneme,‘ zní však z SPD
-
Fico vs. Šimečka. Nový premiér rozhodne o demokracii, Slováci vyhlíží nejdůležitější volby za 25 let
-
30 tisíc balíčků v depu. Majitel haly na Liberecku je odmítá vydat Zásilkovně kvůli sporu o smlouvu
-
O patnáct stupňů teplejší Silvestr. Co je normální počasí, a co už extrém?