Po železničním koridoru mezi Brnem a Blanskem po roce znovu jezdí vlaky

12. prosinec 2022 09:30

V neděli 11. prosince se v Česku změnily jízdní řády vlaků, autobusů i spojů městské hromadné dopravy. Kromě toho se na železniční trať mezi Brnem a Blanskem vrátily po roční výluce kvůli rekonstrukci osobní a rychlíkové spoje. Oprava části trasy mezi Brnem a Prahou stála víc než 7 miliard korun.

Jak vysvětluje při zkušební jízdě strojvůdce Tomáš Nachtmann, nějakou dobu musí vlaky jezdit po opravené trati kvůli zátěžové zkoušce o něco pomaleji. Rok ale nejezdily vůbec. Trať byla ve velmi špatném technickém stavu, a to i přesto, že poslední velká modernizace skončila v roce 1999.

Díky kompletnímu přerušení provozu byla rekonstrukce podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody rychlejší, než kdyby byl provoz jen omezený. „Práce se zkrátily téměř na třetinu, jinak by to byly téměř tři roky. Čili za rok zde plnohodnotně začínáme jezdit.“

Podle železničářů by bylo při takto rozsáhlé modernizaci komplikované udržet jednokolejný provoz. A to zejména kvůli velkému počtu tunelů, které dělníci museli zrekonstruovat.

Moderní nádraží na trase

Modernizace zahrnovala i opravy nádraží v Adamově a několika zastávek na trase.

Nástupiště s bezbariérovým přístupem mají teď v Bílovicích nad Svitavou a v Babicích nad Svitavou. Největší proměnou prošla zastávka a nádraží v Adamově. Na zastávce vzniklo jedno nástupiště pro oba směry. Kompletní proměnou prošlo i nádraží, šlo o odbavovací prostory pro cestující a dvě nová ostrovní nástupiště. Přímo na ně se teď lidé dostanou z nové lávky pro pěší. Předtím museli přecházet koleje.

Na dokončení čeká ještě most nad železnicí v Blansku, ten má zrychlit cestu mezi centrem a Starým Blanskem. Práce za více než čtvrt miliardy korun zkomplikovaly problémy s nestabilním podložím a dodávkami materiálu. Řidiči tak přes most nejspíš projedou 20. prosince.

Prozatím se na trať mezi Brnem a Blanskem vrací jenom osobní vlaky a rychlíky. Expresní a mezinárodní spoje po ní budou jezdit až v polovině roku 2023, jakmile železničáři dokončí úpravy na úseku mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí.

Spustit audio

Související