Seriál: Co (ne)umíme z autoškoly
Jaké drobnosti mohou při nehodě ohrozit nás i naše spolujezdce? Nejčastější chyby přiblíží seriál.
Každý řidič, který jezdí pravidelně, postupem času získá svůj styl jízdy. Najde si příjemnou polohu sezení, chytne si volant, jak je to pohodlné a časem přestane dávat menší předměty do kufru, vždyť se dá taška „hodit“ na zadní sedalo.
Po pár letech takového zpohodlnění za volantem z nás naše zlozvyky dělají ideální adepty na znovu absolvování autoškoly nebo alespoň kurzů bezpečné jízdy. Ty nově u nás na Moravě provozuje brněnský automotodrom a to na na nejmodernějším polygonu ve střední Evropě.
Superman za volant nepatří
„Sedačka pohodlně sklopená, jedna ruka na volantu a druhá volná – třeba na kávu z benzínky.“ Tak Vojtěch Matoušek, instruktor školy bezpečné jízdy, popisuje polohu „na supermana“. Jezdí se tak pohodlně, ale člověk si tak omezuje schopnost manévrovat s volantem.
Dříve než se řidič usadí za volant, neměl by zapomenout si v autě poklidit. Těžké a volně položené předměty do kabiny vozu nepatří. Při prudším brždění, případném nárazu v horším případě při převrácení auta pak mohou takové předměty, jako třeba tašky i zabíjet.
Řidiči by neměli zapomínat ani na to, že auto se neřídí v kabátě ani v bundě. Od zahřátí je v autě topení a ne oblečení, které nás omezuje v pohybu. „Nejčastější bývá problém u dam, které si přisednou kabát a pak při manévrování se jim jejich oblečení mění ve svěrací kazajku,“ vysvětluje Vojtěch Matoušek.
Zapomeňte na staré držení volantu v poloze „za deset dvě“
Samotné sezení za volantem je pak v celku jednoduché. Člověk by měl mít nohy i ruce lehce pokrčené. Řidič by neměl sedět „nalepený na volantu“, i když má pocit, že má z auta lepší výhled.
Na samotném volantu by pak měl řidič držet ruce v poloze „tři čtvrtě na tři“. Dříve se učila poloha „za deset dvě“, ale to už neplatí. Jednak auta už mají posilovače řízení, ale také airbagy.
Ty se nafukují rychlostí 300km/h a je proto nutné, aby při nárazu řidičovi ruce „vymrštil“ airbag do strany a nikoli vzhůru k hlavě. „Mnohdy dojde k vážnému zranění, že řidič držel volat jednou rukou na pozici pravé poledne, airbag při nárazu vystřelil a řidič si přivodil vážné zranění hlavy, když mu ruka s hodinkami vylétla přímo do obličeje“, vysvětluje opět instruktor Vojtěch Matoušek.
Airbag místo záchrany může vážně zranit
Kromě zmíněného případu s hodinkami, je problém i v poloze, kdy je člověk „nalepený“ na volant. Při rychlosti nafouknutí airbagu pak tělo dostane přímý zásah a airbag tak člověka vážně poraní, než aby ho zachránil. „Airbag je konstruován tak, že tělo dopadá do vyfukujícího se vaku, airbagy jsou sladěny na spolupráci s bezpečnostními pásy. Pokud je tělo příliš blízko volantu, tak airbag se nemá kam nafouknout a člověka v té obrovské rychlosti udeří,“ vysvětluje opět Vojtěch Matoušek.
Brno: nejmodernější ve střední Evropě
Brněnský Masarykův okruh otevřel koncem loňského roku polygon, kde se lidé mohou naučit tomu, co z autoškoly zapomněli, co se v pravidlech změnilo, nebo co se třeba vůbec neučilo.
Polygon je nejmodernější ve střední Evropě a kromě kurzů bezpečné jízdy na něm mohou i řidiči „hříšníci“ odmazávat své trestné body. Podívejte se na video, co všechno můžete na polygonu zažít a také si poslechněte všechny díly našeho miniseriálu týdne, kde jsme se věnovali tomu, jak správně řídit auto a jaké nešvary máme my řidič nejvíce zažité.
Související
-
Farářův rok: Nahlédněte do zákulisí práce duchovního
Jak plyne rok při práci faráře? Jak faráři žijí, jak se připravují na velké svátky i drobné rodinné obřady? Co všechno jejich práce zahrnuje a jak je jejich okolí vnímá?
-
Vinařův rok: jak vzniká dobré víno měsíc po měsíci
Nejnovější díly seriálu Vinařův rok najdete pohromadě právě tady.
-
Automotodrom: Brněnská legenda nezahálí ani v zimě
Co se děje na brněnském automotodromu v zimě? Proč se na dráze nesmí lyžovat a jak se stát traťovým komisařem? Na všechno odpoví náš miniseriál.
Nejnovější zprávy
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.