Populace je pohodlnější, více hodin tělocviku by dětem prospělo, myslí si dlouholetý tělocvikář

21. duben 2022

Dlouholetý pedagog tělesné výchovy, ale také trenér vrcholové házené Zdeněk Missbach se sportu věnuje odmalička. Dřív se tělocvik řadil mezi nejoblíbenější školní předměty, v současnosti má zhruba každý pátý žák omluvenku a nechuť ke cvičení.

„Někteří čtrnáctiletí kluci dnes nemají prakticky žádnou svalovou sílu a nejsou schopni udělat ani pár kliků. Určitě je pravda, že dnešní mládež je těžce postižená absencí pohybové aktivity, ale neházel bych tak úplně flintu do žita,“ popisuje s nadhledem současný a ne zcela utěšený stav fyzické kondice dětí dlouholetý učitel tělesné výchovy Zdeněk Missbach. Tělocvik učí na gymnáziu Jana Blahoslava v Ivančicích čtyřicet let.

Zdeněk Missbach, dlouholetý učitel tělesné výchovy

„Situace se začala zhoršovat zhruba před dvaceti lety. Každý má počítač, tablet, mobil. Děti přijdou domů, sednou k počítači, kde se baví  s kamarády na sociálních sítích, na dálku. Nejdou ven, aby si spolu zahráli fotbal, na schovku, lezli po stromech… to se děje velmi málo. Výsledkem je, že některé děti opravdu nemají žádnou svalovou výbavu.“ 

Zdeněk Missbach však nesouhlasí s tvrzením, že by tělesná výchova jako předmět děti přestala bavit. „Není to tak, že by děti nechtěly cvičit, je důležité, aby učitel zvolil vhodný obsah,  ta hodina je musí bavit a na to zabírají především hry a kolektivní sporty. V 15 letech se kluci prostě potřebují vybít, potřebují dostat zabrat. A zrovna v kolektivních sportech se mohou velice dobře realizovat,“ říká Missbach.

Stejné osnovy, jiné nároky

I přesto se ale pokles kondice na výuce odrazil. „Osnovy se nezměnily, ale snížily se nároky. Byla například úplně vyřazena bradla z důvodu vysoké úrazovosti, k úlevám se muselo přistoupit i ve sportovní  gymnastice, poněvadž děti náročnější cviky jako výmyk, únožmo, přešvih, toč vzad zkrátka nezvládají,“ vysvětluje Zdeněk Missbach s tím, že by nepříznivou situaci mohlo změnit navýšení hodin tělesné výchovy ve školách. Tyto snahy a návrhy se však zatím nesetkaly s úspěchem.

Zdeňka Missbacha i přesto všechno pedagogická práce s dětmi stále baví a naplňuje. „Snažím se, aby se sport stal součástí jejich života. Vždycky mě potěší, když jsou šikovní!“

Jaké jsou rozdíly mezi prací učitele tělesné výchovy a trenéra vrcholového sportu? Jak vypadá tělesná výchova na školách ve Finsku a v Maďarsku? A podepisuje se na výuce tělocviku i nárůst obezity u dětí? To se dozvíte v rozhovoru Zdeňka Missbacha a Jarky Eliášové.

Spustit audio

Související